SP, PVV en GL verzoeken om interpellatiedebat over grondaankoop Waalwaard

23 september 2011

SP, PVV en GL verzoeken om interpellatiedebat over grondaankoop Waalwaard

De SP wil de komende statenvergadering (28 september) een interpellatiedebat voeren over de omstreden grondaankoop Waalwaard te Dodewaard. De provincie kocht het terrein in 2010 voor 3,6 miljoen euro terwijl deze enkele maanden eerder nog voor 3 ton van eigenaar wisselde. De SP wil weten of er verantwoord is omgegaan met gemeen-schapsgeld en krijgt daarbij steun van PVV en GroenLinks.

Op 30 juni 2010 hebben provinciale staten van Gelderland in meerderheid (de SP was tegen) ingestemd met het voorstel ‘Aankoop van locatie Waalwaard, Dodewaard voor in principe zand- en grindoverslag bedrijf De Beijer BV uit Kekerdom’ (PS 2010-544). Op 9 juli 2011 onthulde dagblad De Gelderlander dat terwijl er voor het terrein Waalwaard 3,6 miljoen betaald is door de provincie Gelderland, dit terrein op 19 maart 2010 nog van eigenaar was gewisseld voor maar 3 ton. Tussentijdse eigenaar Derksen zou een aantal kosten gemaakt kunnen hebben met het overnemen van werknemers van eerdere eigenaar CRH Kleiwaren Beheer en het opschonen van het terrein maar deze verklaren bij lange na niet het veel hogere aankoopbedrag van 3,6 miljoen.

Het terrein van de Waalwaard
Het terrein van de Waalwaard. Bron: Google Maps.

SP, PVV en GroenLinks willen verantwoordelijk gedeputeerde Verdaas hierover een aantal vragen stellen en hebben daarom een interpellatiedebat aangevraagd. Hieronder de vragen die de drie partijen tijdens het debat op 28 september beantwoord willen hebben:

1. Waarom is juli 2010 voor het terrein Waalwaard 3,6 miljoen betaald terwijl dit terrein op 19 maart 2010 nog verkocht is voor maar 3 ton?

2. Waarom zijn provinciale staten niet geïnformeerd over de eerdere transactie (3 ton op 19 maart 2010) bij de besluitvorming over statenvoorstel PS2010-544 (voorstel aankoop Waalwaard)?

3. Waarom heeft provincie Gelderland geen zaken gedaan met de eerdere eigenaar CRH Kleiwaren Beheer?

4. Welke van de betrokken partijen heeft het initiatief genomen waaruit uiteindelijk de koop van juli 2010 tot stand is gekomen? Is dit initiatief vanuit de kant van de provincie Gelderland gekomen?

5. Hoe oordelen Gedeputeerde Staten over de gang van zaken in deze kwestie? Betreurt het College de gang van zaken?

6. Welke lessen trekt het College van Gedeputeerde Staten uit de gang van zaken en wat zou het College in toekomstige gevallen anders doen?

Ubbergen: Leuth achtergesteld bij Dodewaard
Openbare stukken over aankoop grond Waalwaard
SP wil debat over aankoop grond Waalwaard