SP wil onderzoek naar minder dienstauto’s en VIP-taxi’s provincie Gelderland

30 oktober 2011

SP wil onderzoek naar minder dienstauto’s en VIP-taxi’s provincie Gelderland

De Gelderse SP wil dat de provincie Gelderland gaat kijken of er minder dienstauto’s kunnen komen en of er minder gebruik van VIP-taxi’s gemaakt kan worden door Gelderse bestuurders en hoge ambtenaren. Wat de SP betreft kan het best wat soberder qua VIP-vervoer van- en naar het provinciehuis. De fractie zal hierover een motie indienen bij de behandeling van de provinciale begroting begin november.

De provincie Gelderland heeft vijf dienstauto’s en vijf chauffeurs. Daarbij komen ook nog tienduizenden euro’s aan taxikosten, zo bleek uit een onderzoek van dagblad De Gelderlander.

Dienstauto

De SP-fractie heeft het vermoeden dat in Gelderland een cultuur heerst waarbij wel erg ruimhartig gebruik gemaakt wordt van dienstauto’s en VIP-taxi’s en dat dat best wat soberder kan. Er lijkt geen enkele prikkel te zijn om zuinig met deze dure vormen van vervoer om te gaan. Zo zijn er andere overheden die met veel minder uitkunnen. Hun bestuurders pakken wat vaker de trein (eerste klas) of rijden zelf in een huurauto.

Bovendien bleek uit onderzoek van De Gelderlander dat in het verleden ritten gemaakt zijn door bestuurders en een top-ambtenaar waarvan je je af kunt vragen of die echt wel met dienstauto of VIP-taxi gemaakt hadden moeten worden. Zo was er een ritje (per taxi) van een gedeputeerde van het provinciehuis naar het op loopafstand gelegen Luxor. En een topambtenaar ging van schouwburg Odeon bij het station in Zwolle naar het provinciehuis in Arnhem, niet met de trein maar met de taxi.

De SP wil het liefst dat er minder dienstauto’s komen, maar wil een onderzoek om te kijken wat de beste en zuinigste mix van opties is. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat het schrappen van een of meerdere dienstauto’s leidt tot een evenredige of nog grotere verhoging van de taxikosten. Wat de SP betreft wordt ook vaker gebruik gemaakt van de fiets (bij goed weer, in Arnhem), de trein en een huurauto (zelf rijden).