Eerste stuk dubbelspoor gelegd in Doetinchem

18 april 2012

Eerste stuk dubbelspoor gelegd in Doetinchem

De SP afdelingen Doetinchem en Oude IJsselstreek hebben op station Doetinchem het 1e stuk dubbelspoor in de Achterhoek gelegd. Onder belangstelling van de reizigers in de ochtendspits werd het spoordeel over het perron rondgedragen en op een tactische plaats neergelegd. Binnenkort bespreekt de provinciale staten van Gelderland het onderzoek naar de problemen op het spoor in de Achterhoek. Het plan een dubbelspoor aan te leggen is, tegen de afspraak in, niet onderzocht en daarmee bij voorbaat uitgesloten.

Toch legt de SP Achterhoek zich daar niet bij neer. De provinciale staten hebben unaniem een motie van de SP en VVD aangenomen waarin om een onderzoek naar een dubbelspoor werd verzocht. Gedeputeerde Connie
Bieze, die de infrastructuur onder haar beheer heeft, liet echter weten dat een dubbelspoor niet haalbaar is. De problemen kunnen worden opgelost door de dienstregeling aan te passen en een inhaalspoortje bij Wehl aan te leggen. Nu blijkt dat de optie dubbelspoor niet in het onderzoek is meegenomen.

Alex Mink, van de SP provincial statenfractie, reageerde furieus op het onderzoek. 'Er wordt al jaren gesteggeld over de Achterhoekse spoorlijn en nu is er nog een oplossing voor de problemen. Het stukje inhaalspoor bij Wehl is in 2009 al beloofd. Nu moeten ze er nog aan beginnen en pas in 2016 zou het klaar kunnen zijn.' En dat terwijl de SP denkt dat een dubbele spoorlijn dé oplossing is voor de problemen. 'Als er nu een trein met storing op de lijn staat dan ligt het hele treinverkeer stil. Met een dubbele spoorlijn kan een andere trein langs de trein met de storing rijden.'

Dat er een oplossing moet komen is duidelijk. De spoorlijn Anrhem - Winterswijk is de drukste regionale spoorlijn van Nederland. In de jaren 80 van de vorige eeuw is er voor het laatst iets aan het spoor verbeterd. Vanaf Doetinchem is er geen beveiligingssysteem langs het spoor. Een volstrekt belachelijke situatie. Dat merken de 20.000 reizigers die dagelijks van het spoor gebruik maken. Vertragingen door storingen aan de treinen zijn aan de orde van de dag. We zullen een goede spoorlijn nodig hebben wil de Achterhoek vitaal blijven en een aantrekkelijke woonplek zijn voor mensen die in Arnhem of Nijmegen werken. De SP blijft opkomen voor een dubbelspoor in de Achterhoek.