Kritiek op Natuur- en Landschapsbeleid provincie

28 juni 2012

Kritiek op Natuur- en Landschapsbeleid provincie

De SP heeft kritiek op de plannen van Gelderland met natuur en landschap. Het provinciebestuur wil met veel extra geld uit onze provinciekas “Beter dan Bleker” zijn. En dat gaat via extra bezuinigingen op natuur, cultuur, milieu en groen. Bovendien worden de ambities voor het verbinden van natuurgebieden (EHS) flink teruggeschroefd.

De Provincies hebben eerder dit jaar een omstreden onderhandelingsakkoord gesloten met staatssecretaris Bleker. De provincie Gelderland wilde “Beter dan Bleker” zijn en heeft hiervoor 25 miljoen euro vrijgemaakt. Dit geld wordt onder andere opgebracht door bezuinigingen op natuur- en milieueducatie van het IVN en door te snijden in geld voor de Gelderse Natuur en Milieufederatie, Kunst en Cultuur Gelderland, Landschapsbeheer Gelderland, Edu-Art en Gelders erfgoed. En dan nog worden de gestelde doelen niet gehaald.

Natuurwoordvoerder Eric van Dijk: “Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het bureau Alterra wordt met dit plan in Gelderland maximaal slechts 58 procent van de natuurdoelen behaald zoals in Europees verband is afgesproken. Dit toont maar weer aan hoe slecht het oorspronkelijke onderhandelingsakkoord met Bleker was. Overigens is zelfs het behalen van het percentage van 58% zeer twijfelachtig.“

Er bestaat op dit moment namelijk veel onzekerheid over de financiering door het Rijk. De 105 miljoen euro die het Rijk toegezegd heeft om jaarlijks in het provinciefonds te storten, is nog niet verdeeld over de provincies. GS gaan ervan uit dat Gelderland op 15 miljoen per jaar van het Rijk kan rekenen. Maar dat is niet zeker.

De SP stelt dat met dit plan de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), die nodig is om planten- en diersoorten te laten overleven, op sommige punten broodmager is geworden. En er bestaat het risico dat nog meer stukken uit de EHS gehaald kunnen worden,.In ieder geval is nog niet in alle gevallen zeker welk gebied precies binnen- of buiten de EHS komt te vallen. Dat komt omdat er 2000 ha is aangewezen als ‘zoekgebied’. Daarin ligt gebied dat ‘uitgeruild’ kan worden om tot het bereiken van het doel te komen.

Van Dijk: “De gedeputeerde denkt voorop te lopen, maar in feite heeft hij een halfbakken plan, waarvan het maar de vraag is of het waargemaakt kan worden. Ondertussen worden er nuttige zaken geschrapt waarvan het college alleen maar roept dat het geen kerntaak is zonder verdere motivatie. Bovendien kunnen die taken na de landelijke verkiezingen op 12 september alweer heel anders komen te liggen.”