SP-raadsleden bespreken jeugdzorg

12 oktober 2012

SP-raadsleden bespreken jeugdzorg

Op uitnodiging van van Statenlid en woordvoerder jeugdzorg Agnes Lewe kwamen de SP-raadsleden en wethouders uit Gelderse gemeenten in Arnhem bij elkaar. Zij spraken over de transitie van de jeugdzorg van de provincie naar de gemeenten.

Na een korte inleiding over de ontwikkelingen in de provinciale jeugdzorg in de afgelopen jaren berichtten de wethouders en raadsleden over de stand van zaken in hun gemeenten en regio's. De zorg dichter bij de mensen - daar gaat de SP voor, was de algemene mening. Maar er zijn ook nog heel veel open vragen, bijvoorbeeld de rondom financiering en regionale samenwerking.

De SP-ers hadden ook een aantal kritiekpunten zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid dat gemeentes een eigen bijdrage gaan vragen. Ook kunnen er lokale verschillen ontstaan wanneer gemeenten belsuiten een ander voorzieningenniveau te hanteren. Deze punten zullen worden gebundeld en doorgegeven aan de Tweede Kamerfractie van de SP, die zich binnen kort over de nieuwe wet over de Jeugdzorg zal boeten buigen. Al met al een nuttige bijeenkomst die zeker een vervolg zal krijgen.