Korting van 32 miljoen op jeugdzorg vertraagd

20 november 2012

Korting van 32 miljoen op jeugdzorg vertraagd

De korting van 32 miljoen op de uitkering aan provincies in het kader van de jeugdzorg loopt vertraging op door vragen van de Eerste Kamer. Vanwege de recente aanbevelingen van de Commissie Samson en de brief van het IPO aan de Eerste en Tweede Kamer maakt de senaat zich zorgen over de kortingen van 2.65% voor 2013 op de doeluitkering.

In een brief aan staatssecretaris Martin van Rijn (VWS, PvdA) vraagt de senaat zich af hoe die kortingen nu al kunnen worden opgelegd, terwijl het Rijk niet heeft voldaan aan een aantal wettelijk opgelegde verplichtingen. In oktober heeft IPO de Eerste en Tweede Kamer op de hoogte gebracht van de stand van zaken. De senaat wil eerst een antwoord van de staatssecretaris voordat die stappen kan zetten om de korting te effectueren.

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten hebben alle Gelderse fracties aan Gedeputeerde Staten gevraagd deze korting niet klakkeloos over te nemen maar te zoeken naar alternatieven. SP-Gedeputeerde Rik Janssen (ZH) had al eerder besloten de kortingen in de provincie Zuid-Holland niet door te voeren. (Bron: http://t.co/A1PK5qvz)

IPO: Korting van 32 miljoen op jeugdzorg vertraagd