SP stemt tegen extra geld voor Orientalis

13 februari 2013

SP stemt tegen extra geld voor Orientalis

Provinciale Staten hebben 13 februari ingestemd met weer een “eenmalige” subsidie van € 165.000 voor Museumpark Oriëntalis. Het College van Gedeputeerde Staten had voorgesteld om niet nogmaals subsidie te verstrekken maar een meerderheid van de Staten steunde een voorstel om alsnog het geld toe te kennen.

De SP stemde tegen deze zoveelste “eenmalige subsidie” omdat hiermee het museumpark niet uit de problemen is. Bovendien ondersteunt de provincie niet structureel musea. Daar is geen beleid voor gemaakt en geen geld voor gereserveerd. Statenlid Peter de Vos licht het SP standpunt toe: “Voor de derde keer al klopte Oriëntalis aan bij de provincie voor extra geld om de zaak draaiende te houden. En elke keer werd ons verzekerd dat het de laatste keer was. Als we opnieuw geld geven aan Oriëntalis dan is er wat ons betreft sprake van structurele ondersteuning van museum Oriëntalis. Dat is wat de SP betreft niet aan de orde.”

Reportage van Omroep Gelderland

De SP gelooft niet dat die € 165.000 van Gelderland doorslaggevend zullen zijn voor het succes van het museumpark. De Vos: “Om uiteindelijk in 2017 te quitte kunnen draaien moeten er volgens Oriëntalis zelf 100.000 betalende bezoekers naar het museum komen, een enorme groei. Als het aantal bezoekers gelijk blijft, ontstaat er een jaarlijks tekort van ongeveer een half miljoen euro op de exploitatie. Wij zien niet hoe Oriëntalis met de huidige plannen haar bezoekersaantallen zo ver op kan schroeven. Op deze manier staan we volgend jaar weer voor dezelfde vraag om ‘eenmalig’ extra geld. Wat de SP betreft was de vorig jaar echt te laatste keer.”