Gedeputeerde biedt excuses aan vanwege blunder Kwatta

18 maart 2013

Gedeputeerde biedt excuses aan vanwege blunder Kwatta

Gedeputeerde Traag heeft haar excuses aangeboden aan de commissie Landelijk gebied, Cultuur en Jeugdzorg van Provinciale Staten omdat zij verkeerde informatie had gegeven over de financiering van jeugdtheater Kwatta.

Tijdens het werkbezoek van de commissie cultuur aan Kwatta op 27 februari bleek, dat daar het water aan de lippen staat. Verschillende Statenfracties vroegen daarom aan Gedeputeerde Staten om op korte termijn duidelijkheid te verschaffen over de mate waarin zij Kwatta financieel willen ondersteunen bij het realiseren van hun nieuw bedrijfsplan. Gedeputeerde Traag beweerde dat zij alle financiële afspraken tot nu toe was nagekomen. Dat bleek echter niet het geval te zijn, zo leerde navraag bij de ambtelijke organisatie. Voor een op 8 februari toegekend bedrag van ongeveer twee ton bleek het benodigde Statenvoorstel nog niet geschreven te zijn. De gedeputeerde bood daarop “met een diepe buiging” haar excuses aan. Zij beloofde op de kortst mogelijke termijn een notitie over de financiële situatie van Kwatta.

SP-Statenlid en woordvoerder Cultuur Peter de Vos: “Het is vervelend dat dit incident de discussie over de vraag verstoorde, waar het eigenlijk om begonnen was: is er een toekomst voor jeugdtheater Kwatta? Die discussie moet wel snel gevoerd worden!”