Schop de grond in voor spoorverdubbeling Achterhoek

28 september 2013

Schop de grond in voor spoorverdubbeling Achterhoek

Laat de Achterhoek sporenDe komende jaren wordt er een begin gemaakt met het aanpakken van de problemen op de spoorlijn tussen Arnhem en Winterswijk. De SP ijvert samen met reizigers en gemeentelijke politici voor de aanleg van dubbel spoor en dat heeft succes: er wordt de komende jaren ruim 40 miljoen Euro geïnvesteerd in deze spoorlijn. Het leeuwendeel van dat geld (32 miljoen Euro) gaat naar 4 kilometer dubbel spoor tussen Zevenaar en Didam.

Achterhoekse spoorreizigers worden al jaren geconfronteerd met forse problemen op de drukste regionale spoorlijn van Nederland. Daarnaast zijn er ook veel reizigers afgehaakt dankzij de regelmatige storingen en overvolle treinen. De SP diende eind 2010 daarom met de VVD een motie in om alle problemen nu eens echt aan te pakken. Daarnaast verzamelde de SP 5000 handtekeningen in de Liemers en Achterhoek en spraken Provinciale Staten zich in 2011 bij de behandeling van het coalitieakkoord op initiatief van de SP weer uit voor een concreet plan met een budget.

Actie voor dubbel spoor

In het huidige plan wordt een budget van 40 miljoen Euro uitgetrokken voor verbeteringen op de spoorlijn. Er gaat 32 miljoen euro naar de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam. Daarnaast wordt er geld uitgetrokken voor overwegen en krijgen alle stations een toilet. Het komend jaar werken spoorbeheerder Prorail en de provincie samen met vervoerders Breng en Arriva aan plannen voor (gedeeltelijke) elektrificatie van het spoor en het opknappen van de spoorlijn tussen Doetinchem en Winterswijk.
Toch willen Provinciale Staten meer doen. Op de PVV na willen alle fracties in 2014 verdere plannen voor de aanpak van de spoorlijn zien, waaronder verdubbeling tussen Didam en Doetinchem. Het provinciebestuur heeft toegezegd om in 2014 met verdere verkenningen naar o.a. elektrificatie en verdubbelingen te kijken.

Alex MinkSP-statenlid Alex Mink stelde in 2007 al de noodzaak voor dubbel spoor aan de orde en vertelde in zijn bijdrage over boer Herman Luiten uit Lintelo die de tijd jarenlang kon bijhouden door één keer per uur te letten op de trein naar Aalten. Door alle storingen werd dat begin deze eeuw onmogelijk, maar hij kreeg als troost een klok aangeboden door vervoerder Syntus. Mink: “jarenlang konden reizigers niet rekenen op een tijdige en snelle treindienst. Dat moet weer mogelijk worden en deze investeringen zijn daartoe een goede eerste stap. Maar de SP wil dat er alsnog spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem komt zodat er een 5e trein per uur kan gaan rijden en dat het spoorknooppunt Velperbroek, één van de knelpunten in het treinverkeer binnen Oost-Nederland, wordt aangepakt. Bovendien zijn deze voorstellen niet nieuw: in 1988 deed de NS ze al om een sneltrein tussen Amsterdam en Doetinchem mogelijk te maken. Dat plan bleef in de la liggen, dit plan wordt nu eindelijk uitgevoerd door de schop de grond in te zetten”.

SP positief over aangekondigde verbeteringen op spoorlijn Arnhem-Winterswijk