SP: Zorgen over ontslagen in de jeugdzorg

11 september 2013

SP: Zorgen over ontslagen in de jeugdzorg

De SP heeft vragen gesteld aan het college gevolgen van de overgang van de jeugdzorg van provincie naar gemeenten wordt vormgegeven. Medewerkers van jeugdzorginstellingen en de vakbonden maken zich zeer ongerust over hun toekomst. Afgelopen week zijn de eerste ontslagen al aangekondigd. De SP vreest dat hierdoor de kwaliteit van de jeugdzorg onder druk komt te staan en de kinderen hiervan de dupe worden.

De AbvaKabo heeft onlangs een enquête gehouden onder leden die in de jeugdzorg werken. Daaruit blijkt dat veel medewerker zich zorgen maken over hun arbeidsplaats. De SP deelt die zorgen en dat is niet voor niets. SP Statenlid Agnes Lewe: “Letterlijk tijdens onder het schrijven van deze schriftelijke vragen zijn de eerste ontslagen in Gelderland aangekondigd. Dat is niet alleen heel vervelend voor de medewerkers maar met hun ontslag verdwijnt ook veel kennis en ervaring. Het is nu juist van belang om bij de overgang van provincie naar gemeenten deze kennis en ervaring te behouden.”

Het college heeft in haar uitvoeringsagenda 2011-2015 aangegeven “het behoud van waardevolle kwaliteiten” te willen bevorderen. Dat is in de beleidsbegroting van 2012 nogmaals bevestigd. Echter, al in het Beleidskader Jeugd 2013-2016 stelt het provinciebestuur dat ze zich niet verantwoordelijk voelt voor de financiële gevolgen van de decentralisatie en dat ze niet bereid is extra kosten te betalen.

Naar de mening van de SP zijn de omstandigheden sinds dit (voor)jaar ingrijpend veranderd. De provincie is niet meer slechts verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdzorg tot aan 1-1-2015. Volgens de meest recente voornemens van het Rijk zijn in het jaar 2015 zowel provincie als gemeente betrokken bij de uitvoering en wordt het jaar 2016 mogelijk een “uitloopjaar”. Ons inziens vraagt dat om herziening van het provinciale beleid.

De SP heeft daarom de volgende vragen aan het college:

1) Deelt u de analyse dat de rol van de provincie in de transitie veranderd is ten opzichte van 2011/2012 onder meer door de invoering van een overgangsjaar?

1a) Zo ja, welke consequenties verbindt u daaraan?

1b) Zo neen, Waarom deelt u die analyse niet?

2) Wat is uw reactie op de zorgen die geuit worden door de vakbond?

3) Bent u bereid met extra middelen de kennis en ervaring binnen de jeugdzorg te behouden?

Abvakabo FNV – Barometer Jeugdzorg
250 banen weg bij jeugdzorginstelling