h

SP tegen inpassingsplan Waalwaard

2 oktober 2013

SP tegen inpassingsplan Waalwaard

Tijdens de Statenvergadering van 25 september heeft de SP niet ingestemd met het inpassingsplan Waalwaard bij Dodewaard. Met dit plan wil de provincie de verplaatsing van zandwinningsbedrijf De Beijer mogelijk maken. Er zijn volgens de SP teveel vragen wat betreft de verkeersafwikkeling in het gebied en zijn er vragen over de zwaarte van de milieuvergunning. Volgens de Gelderse SP is dit de verkeerde locatie, is de verplaatsing te duur en is het inpassingsplan inhoudelijk onvoldoende.

De discussie over Waalwaard/de Beijer heeft al een lange voorgeschiedenis. In 2010 namen de Staten een besluit over de aankoop van het terrein Waalwaard ten behoeve van de verplaatsing van de Beijer van de Millingenwaard naar Dodewaard. Destijds is dit perceel door de provincie aangekocht voor 3,6 miljoen, terwijl het een aantal weken ervoor nog voor 3 ton van eigenaar was veranderd. Een afdoende verklaring voor dit enorme prijsverschil in het nadeel van de provincie is nooit gegeven.

SP Statenlid Peter Lucassen: “Wij snappen dat het voor de waterveiligheid belangrijk is om maatregelen in de Millingerwaard te nemen. en daarvoor is verplaatsing van de Beijer nodig. Maar daarmee is er nog op geen enkele wijze sprake van een provinciaal belang voor een verplaatsing van de Beijer specifiek naar de Waalwaard. Daarbij is de verplaatsing ook een enorm dure operatie voor de provincie. Naast veel te dure aankoop van de grond moet er een verbindingsweg worden aangelegd langs Dodewaard waar de provincie ettelijke miljoenen aan wil bijdragen. En dan krijgt de Beijer natuurlijk ook nog een schadeloosstelling voor de verhuizing.”

Overigens is er nog steeds geen overeenstemming tussen de Beijer en de provincie over de verhuizing. Lucassen: “ Hoe vaker het college zegt dat de onderhandelingen in goede sfeer verlopen, des te meer twijfels ik daarbij krijg.”

Los van de voorgeschiedenis roept volgens de SP het inpassingsplan nog een aantal bezwaren op die de verplaatsing naar dit terrein ongewenst maken. Lucassen: “Er is onduidelijkheid over wat voor type bedrijven op het terrein mogelijk zijn. Volgens dit plan zijn dit categorie 4-bedrijven. Als we echter de richtlijn van de VNG volgen dat is de vraag of de Beijer niet een categorie 5-bedijf is. Een ander probleem is de afwikkeling verkeer via de dijk. De dijk is niet gemaakt voor frequent vrachtverkeer dat er gaat komen. De maatregelen die worden genomen zijn niet afdoende. De dijk behoort niet tot het plangebied van het inpassingsplan, maar dat maakt het niet minder belangrijk.”

U bent hier