Provinciale Staten tegen schaliegas

8 juli 2014

Provinciale Staten tegen schaliegas

Een meerderheid van de partijen in Provinciale Staten spreekt zich uit tegen schaliegaswinning in Gelderland. Tijdens de behandeling van de Omgevingsvisie is een voorstel ingediend waarin wordt uitgesproken dat in ieder geval de komende tien jaar geen winning maar ook geen proefboringen naar schaliegas aan de orde is.

Dinsdag en woensdag debatteren provinciale staten over de Omgevingsvisie Gelderland. Hierin worden voor de komende tien jaar de ruimtelijk-economische kaders voor de provincie vastgelegd. Hierbij horen ook ontwikkelingen ondergronds. CDA, PvdA, SP, SGP, GroenLinks, ChristenUnie, 50-Plus en Partij voor de Dieren zijn het erover eens, dat we met deze ondergrond onder andere vanwege de grote reserves aan goed grondwater, buitengewoon voorzichtig moeten zijn. Boringen op grote diepte zijn dus ongewenst.

Naast de bescherming van grondwatergebieden zijn andere argumenten: de vervuiling die bij proefboringen kan optreden in de omgeving daarvan en de onbekendheid van de structuur van de ondergrond en daarmee samenhangend de onvoorziene risico’s. Winning van nieuwe fossiele energie staat bovendien haaks op de overgang naar het gebruik van duurzame energie. energietransitie.

Delen van potentieel schaliegashoudende lagen lopen door de provincie Gelderland heen. Ook proefboringen naar deze lagen brengen te grote risico’s met zich mee. Daarom hebben bovengenoemde partij ook aan het Provinciebestuur gevraagd dit kenbaar te maken bij het rijk.