Achterhoek zegt Nee tegen schaliegas

17 september 2014

Achterhoek zegt Nee tegen schaliegas

Zaterdag 13 september organiseerde de SP in de de Achterhoek samen met Die Linke kreis Borken een bijeenkomst in Winterswijk over schaliegas. Centraal stonden de gevaren van schaliegas en de vraag waarom we daar tegen moeten zijn. Namens de Gelderse Statenfractie was Eric van Kaathoven aanwezig.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven (in het Duits) de visie van de Gelderse SP: "De SP ziet zich een ware revolutie voltrekken in de energievoorziening. Die gaat van fossiel en grootschalig naar duurzaam en kleinschalig. Steeds meer energie wordt lokaal duurzaam opgewekt, bijvoorbeeld m.b.v. zonnepanelen op het dak. Lokale duurzame energiecorporaties zijn in opkomst. De SP zegt daarom NEE tegen de winning van schaliegas in Gelderland of ergens anders. Die winning gaat gepaard met grote milieugevolgen en risico’s. het draagt bovendien niet bij aan een omschakeling naar duurzame energie.”

Ko van Huissteden, docent geologie aan de VU en sinds 2012 voorzitter van "Schaliegasvrij Nederland" gaf een overzicht van de verschillende onderzoeken die zijn gedaan en gaf een beeld van de mogelijke effecten van schaliegaswinning.

Hubertus Zdebel van Die Linke haalde het TTIP-verdrag aan; Transatlantic Trade and Investment Partnership (vrijhandelsverdrag tussen de USA en de EU). Dit verdrag wil regelgeving, contoles en beperkingen opheffen om een onbeperkte vrije handel tussen de VS en de EU mogelijk te maken. Met het TTIP-verdrag wordt de weg voor een ongereguleerde export van Amerikaans Frackinggas (dat is schaliegas) naar Europa vrij gemaakt. Dit heeft grote gevolgen voor schaliegaswinning in de VS en Europa.

SP Tweede Kamerlid Eric Smaling plaatste de discussie over Schaliegas in een brede perspectief door in te gaan op het energiebeleid in Nederland.

Er werd afgesloten af met een discussie over hoe we als partijen samen kunnen optrekken in ons verzet.