SP stelt vragen over 'intimidatie' personeel provincie

26 mei 2015

SP stelt vragen over 'intimidatie' personeel provincie

Foto: M. van Hunnik

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over het personeelsbeleid van de provincie Gelderland. Op 22 mei 2015 kopte de Gelderlander ‘FNV: intimidatie op provinciehuis’. Volgens de vakbond FNV zouden met name op de afdelingen wegenbouw en ICT provinciale ambtenaren onder druk gezet worden als gevolg van reorganisaties. De SP wil graag een reactie van het provinciebestuur op de uitlatingen van de vakbond. Hoe heeft het zover kunnen komen dat provincie en vakbond zelfs in een mediationtraject zijn beland?

In de Gelderlander worden de zorgen van de vakbond uitgesproken over de wijze waarop de provincie Gelderland met haar personeel omgaat als gevolgd van reorganisaties. Ambtenaren zouden worden geïntimideerd en zouden zich niet veilig voelen. Van de ene op de andere dag verdwijnen functies en moeten werknemers een andere functie vervullen die tot wel duizend euro per maand minder verdient, zo wordt gesteld. Ook wijst de FNV op willekeur in de behandeling van personeel en wijkt de regeling voor de vertrekkende algemeen directeur volgens de FNV in positieve zin af van die van gewone medewerkers. Ten slotte wordt melding gemaakt van een mediationtraject tussen gedeputeerde Markink en de vakbonden FNV en CNV. Eerdere onderhandelingen zijn kennelijk vastgelopen.

Dit verontrustende geluid was voor de SP-fractie om een aantal schriftelijke vragen te stellen. SP Statenlid Agnes Lewe: “Als het beeld uit de berichtgeving in De Gelderlander klopt, is er iets goed mis met de manier waarop de provincie met haar personneel omgaat. Wij willen weten hoe dat zit en wat er gedaan wordt om fatsoenlijk met werknemers om te gaan. De provincie heeft daarbij net als andere overheden een voorbeeldfunctie.”

Hieronder de door de SP gestelde vragen:

1. Zijn er werknemers van de provincie Gelderland (danwel recent vertrokken ex-werknemers) die zich geïntimideerd en onder druk gezet voelen door de leiding, en die zich dus niet meer veilig voelen? En betreft dit enkelingen of meerdere werknemers, misschien zelfs hele groepen?
  2. In hoeverre houdt de provincie Gelderland zich als werkgever aan de letter en de geest van de cao? Worden de regels uit de cao omzeild door bijvoorbeeld zaken een pilot te noemen of personeel in een algemene pool te plaatsen?
  3. Hoe heeft het zover kunnen komen dat de verhoudingen tussen de provincie als werkgever en de vakbonden zo verslechterd is dat er een mediationtraject gestart is? Wat waren de aanleidingen voor de mediation? Hoe was de situatie voorafgaand aan de mediation? Wie nam het initiatief tot een mediation? Waar en wanneer zijn de staten hierover geïnformeerd? Hoe gaat het verder met dit traject? Op welke wijze worden provinciale staten daarbij geïnformeerd en wanneer?
  4. Klopt het dat de ontevredenheid van vakbonden en personeel over de provincie zich vooral concentreert op de afdelingen wegenbouw en ICT die de provincie grotendeels wil uitbesteden? Of is ook buiten deze afdelingen spraken van ontevredenheid?
  5. Blijft GS bij het standpunt (zie antwoord op statenvragen GroenLinks) dat de vertrekregeling van de algemeen directeur niet rooskleuriger is dan die voor alle medewerkers geldt? Hoe verklaart u dan de uitspraak van vakbond FNV dat deze regeling in schril contrast staan met die voor gewoon personeel? En als u vasthoudt aan het eerdere standpunt, betekent dit ook dat alle personeel een zelfde regeling kan treffen als de heer Van Kalmthout? Zo nee, waarom niet?
  6. Wat doet de provincie eraan om te zorgen dat juist oudere werknemers (met al vele dienstjaren voor de provincie Gelderland achter de rug en vaak een verminderede kans op een andere baan) niet de dupe worden van het huidige personeelsbeleid? En wat doet de provincie eraan om te voorkomen dat (de schijn van) willekeur ontstaat bij regelingen voor vertrek van (oudere) werknemers?
  7. Wat gaat GS eraan doen om ervoor te zorgen dat werknemers, en namens hen de vakbonden, in de toekomst positiever zijn over de provincie als werkgever? Dat uitspraken als dat de provincie Gelderland het slechtst met haar personeel omgaat van alle overheden, niet meer gedaan hoeven te worden? Wat gaat de provincie doen om de rust en het vertrouwen onder haar personeel te herstellen?