Gelderland zet dubbelspoor Arnhem-Winterswijk nu al weer op een zijspoor

29 juni 2015

Gelderland zet dubbelspoor Arnhem-Winterswijk nu al weer op een zijspoor

Foto: Bas Stoffelsen

Het provinciebestuur heeft niet genoeg geld voor de voorgenomen verbeteringen van de spoorlijn van Arnhem naar Winterswijk.  De provincie is niet van plan meer geld uit te trekken voor de verdubbeling van het spoortraject van Zevenaar naar Doetinchem en hoopt op geld uit Den Haag. Wat betreft de SP trekt de provincie een gedeelte van Nuon-gelden uit om te investeren in deze spoorlijn.

Gedeputeerde Conny Bieze kon in de Statencommissie van woensdag 24 juni  niet uitleggen hoe ze het project Dubbelspoor Achterhoek (tussen Zevenaar en Doetinchem) gaat financieren. Op vragen van SP Statenlid Maurits Gemmink moest ze toegeven geen dekking te hebben voor de belofte die op dit punt in het coalitieakkoord is gemaakt door VVD CDA, D66 en PvdA. De gedeputeerde mobiliteit heeft 'slechts' 100 miljoen te besteden de komende vier jaar. Voor dubbelspoor in de Achterhoek is alleen al tussen de 120 en 160 miljoen euro nodig.

SP Statenlid Maurits Gemmink voelt zich bekocht: “Dit is wel heel snel. Na twee maanden al melden dat afspraken uit het college akkoord niet gedekt zijn. Wij mogen er toch vanuit gaan dat als het college opschrijft dat ze zich in gaan zetten voor dubbelspoor tussen Arnhem en Doetinchem daar ook dekking voor is. Gedeputeerde Bieze zegt nu te hopen dat het Rijk de kosten van deze spoorlijn op zich gaan nemen. Daarvoor moeten ze gaan lobbyen in Den Haag. Daarmee is de Achterhoek wederom een rad voor de ogen gedraaid want als Den Haag geld over had gehad voor dit stukje spoorlijn, dan had het er al lang gelegen. Gelderland heeft zelf  miljarden op de bank staan en die kunnen we nu inzetten.”

Het te krappe budget heeft niet alleen gevolgen voor het dubbelspoor in de Achterhoek. Ook voor de Valleilijn, de Maaslijn en spoorverdubbeling bij Ravenstein is geld nodig. Maar ondertussen trekt de provincie wel geld uit voor de doortrekking van rijksweg A15. Gemmink: “Blijkbaar gaat een snelweg voor op goed openbaar vervoer.  Maar we blijven strijdbaar. We hebben de afgelopen jaren veel actie gevoerd voor verdubbeling van de spoorlijn in de Achterhoek. Er zijn vier jaar geleden ruim 5200 handtekeningen opgehaald van reizigers op dit traject voor verdubbeling. Deze lijn is belangrijk voor de Achterhoek. Als Gedeputeerde Staten niet over de brug komt dan gaat de SP weer aan de slag met acties. De Achterhoek verdient een goede spoorlijn.”