TTIP-verdrag ook gevaar voor provinciale democratie

8 juli 2015

TTIP-verdrag ook gevaar voor provinciale democratie

Foto: Bas Stoffelsen

Momenteel onderhandelt de Europese Commissie met de Verenigde Staten over een vrijhandelsverdrag (TTIP) en er is een verdrag (CETA) tussen de EU en Canada in de maak. De SP-fractie maakt zich zorgen dat met het wegnemen van handelsbeperkingen ook standaarden worden weggenomen die juist zijn bedoeld om burgers te beschermen op het gebied van arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en veiligheid. En tevens is de SP beducht voor de bepaling (ISDS-clausule) dat bedrijven (lokale) overheden kunnen aanklagen als zij besluiten nemen die hun belangen zouden schaden. Daarom dienden GroenLinks en SP samen een motie in waarin de Provincie gevraagd worden zich uit te spreken tegen TTIP

De verplichtingen van het TTIP-verdrag zijn volgens de te maken afspraken bindend voor alle bestuursniveaus. Het gevolg is dat ook de Provincie Gelderland verplicht zou kunnen worden om eigen initiatieven en beleid te wijzigen of zelfs te annuleren ten gevolge van de ondertekening van dit akkoord. SP Statenlid Paul Kusters: “Met het TTIP-verdrag komt de provinciale en lokale democratie onder druk te staan. Gelderse statements over bijvoorbeeld schaliegas worden door TTIP niks meer waard. Onze boeren krijgen niet meer de kans eerlijke producten voor eerlijke prijzen te produceren. De democratie en onze rechtsstaat worden aangetast. Het is niet voor niets dat milieuorganisaties, vakbonden en boerenorganisaties waarschuwen voor TTIP. Bovendien kunnen bedrijven met het handelsverdrag, en de daarbij behorende private rechtbank, landen of regio's aanklagen als regels of standaarden de winst van bedrijven vermindert.”

In een motie, ingediend door GroenLinks, SP, PvdD en ChristenUnie wordt uitgesproken dat TTIP in het algemeen en de ISDS clausule in het bijzonder een bedreiging kan vormen voor de lokale democratie in Gelderland en schadelijk kan zijn voor lokale regels omtrent sociale normen, milieu, economie, gezondheid,landbouw, intellectueel eigendom, cultuur. Daarnaast wordt het college van Gedeputeerde Staten opgeroepen om dit standpunt actief uit te dragen richting de minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Tweede Kamer, Europese Commissie, Raad van Ministers van de EU en het Europees Parlement.

Een minderheid van GroenLinks, SP, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, PvdA en 50plus stemden voor de motie.