SP wil dat provincie werk gaat maken van Gelders Museumbeleid

29 september 2015

SP wil dat provincie werk gaat maken van Gelders Museumbeleid

Tijdens de behandeling van het provinciaal cultuurbeleid voor de komende jaar heeft de SP voorgesteld dat de provincie werk gaat maken van een provinciaal museumbeleid. Een meerderheid van de partijen steunde dat idee en vroeg de gedeputeerde een bijeenkomst te organiseren met musea en belanghebbenden om te komen tot een Gelders Museumbeleid. Daarmee gaat een langgekoesterde wens van de SP Gelderland in vervulling.

Woordvoerder Peter de Vos deed het voorstel bij de behandeling van de Startnotitie programma Cultuur en Erfgoed 2017-2020: "In het verleden was het niet duidelijk waarom het ene museum wel of niet subsidie kreeg. Er leek sprake van willekeur. Op dit moment wordt liggen er concrete plannen voor Orientalis en het Vrijheidsmuseum in Groesbeek. Daarnaast kan ik zo nog 3 Gelderse musea opnoemen met ambities. Na een uitgebreide inventarisatie zou dat aantal nog wel eens veel hoger kunnen liggen. Als SP willen we dat al die aanvragen in een keer op basis van vooraf gestelde criteria kunnen beoordelen."

Gelderland kent een geschiedenis van controversiële museumplannen. Zo verdwenen de grootse museumplannen van het Vrijheidsmuseum in Nijmegen en Orientalis in Groesbeek in de prullenmand. Ook op kleinere schaal kwamen Museumplannen in o.a. Wehl en Winterswijk niet van de grond. In alle gevallen was er geen duidelijke regels waaraan de musea moesten voldoen. Daarnaast was het niet duidelijk uit welk budget de musea moesten worden bekostigd.

Peter de Vos: "De Gelderse Musea trekken jaarlijks honderduizenden bezoekers naar Gelderland. Daarmee zijn ze een bijzondere stimulans voor oa de Gelderse Tourisme en Economie. Het is logisch dat de kosten voor de Gelderse musea niet alleen uit het beperkte Cultuurbudget moeten komen maar dat er ook naar de budgetten van de programma's Tourisme en Economie wordt gekeken."