Vragen over nevenfuncties gedeputeerde

23 september 2015

Vragen over nevenfuncties gedeputeerde

Foto: Bas Stoffelsen

De SP heeft samen met de Partij voor de Dieren vragen gesteld over de nieuwe nevenfunctie van Gedeputeerde Markink als commissaris bij de Rabobank Noord- en Oostachterhoek. Ze vrezen dat de gedeputeerde wel erg veel functies op elkaar en vragen zich af of het wel passend is als een gedeputeerde van financien zich verbindt aan een bank die optreedt als een grote financier van de agrarische sector.

De fracties vrezen ze dat gedeputeerde Markink wel erg veel functies op elkaar stapelt waardoor zijn werk als provinciebestuurder mogelijk in het gedrang komt. Ook vragen PvdD en SP zich af of het wel passend is als een gedeputeerde van financien zich verbindt aan de Rabobank, een bank die optreedt als een grote financier van de agrarische sector. En juist op het gebied van landbouw en ontwikkelingen op het platteland komen deze bank en provincie elkaar vaak tegen. Bovendien lijkt het als of de gedeputeerde de procedure rondom het aanvaarden van nevenfuncties niet goed heeft gevolgd.

SP Statenlid Agnes Lewe: “Gedeputeerden hebben zich aan de spelregels te houden als het gaat om de aanvaarding van nevenfuncties. Zij zijn benoemd in een bijzondere functie, het besturen van een provincie. Hiervoor zijn ze meer dan full-time in dienst van de provincie en het opeenstapelen van nevenfuncties strookt niet met het vereiste dat een gedeputeerde zich helemaal inzet voor Gelderland. Bovendien vinden we dat het een risico is als bestuurders te veel belangen hebben.”

Daarom hebben SP en Partij voor de Dieren de volgende vragen gesteld:

Met de weeklijst van 15 september 2015 ontvingen we een mededeling dat gedeputeerde Markink vanaf 1 oktober 2015 toetreedt tot de Raad van Commissarissen van de Rabobank Noord- en Oostachterhoek (PS2015-563). Hierover hebben de fractie van SP en Partij voor de Dieren een aantal vragen:

1. Is u bekend dat de Verordening rechtspositie Gedeputeerde Staten, vastgesteld op 14 april 2015, vereist dat een bestuurder die een nevenfunctie wil vervullen, het voornemen, overeenkomstig artikel 40b, lid2, Provinciewet, zo spoedig mogelijk meldt bij de provinciale Staten, doch in ieder geval voor het aannemen van de nevenfunctie (artikel 3 lid 3)? Bent u met ons van mening dat gedeputeerde Markink spreekt van een feit en niet van een voornemen en daarmee vooruitloopt op een mogelijke reactie van Provinciale Staten? Zo nee, waarom niet? Is er een mogelijkheid van Provinciale Staten om hierover nog een inbreng te plegen of worden wij voor een voldongen feit geplaatst?
  2. Alle nevenfuncties op persoonlijke titel (waarvan een indicatie is gegeven) bij elkaar opgeteld, waarbij dagdelen zijn gerekend als 4 uur, besteedt gedeputeerde Markink, met de nieuwe functie erbij, 88 werkdagen (704 uur) aan zijn nevenfuncties. Dat zou dan neerkomen op bijna 0,4 fte. Kunt u dit bevestigen, of indien niet (geheel) correct aangegeven, hoeveel uren per jaar het betreft en hoeveel fte dit betreft? Kunt u dit ook aangeven voor de uren in 2014?
  3. Bent u met ons van mening dat een gedeputeerde een meer dan voltijds functie in dienst van de provincie heeft en dat daarnaast slechts minimale ruimte bestaat voor tijdsbesteding in nevenfuncties? Dat deze anders al snel ten koste kunnen gaan van de inzet voor de provincie? Dat een gedeputeerde een ruime vergoeding ontvangt die het niet nodig maakt om aanvullende inkomsten te verwerven? Dat afbouwen van nevenfuncties en de tijdsbesteding ervan eerder op zijn plaats zou zijn dan het aangaan van nieuwe verplichtingen die niet in het provinciale belang zijn?
  4. Wat is het effect geweest van de extra gedeputeerde die sinds dit voorjaar benoemd is op de werkdruk van de gedeputeerden? Is hierdoor meer ruimte voor nevenfuncties gekomen? Was het schrappen van nevenfuncties niet een voor de provincie goedkopere en voor de samenleving betere wijze geweest om de gezamenlijke inzet van de gedeputeerden voor de provincie te verbeteren?
  5. De Rabobank is een grote financier van de agrarische sector in Nederland en daarbuiten. Zij is op alle mogelijke manieren betrokken bij innovaties, fondsen en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen. Sowieso hebben banken veel mogelijke raakvlakken met het werk van een gedeputeerde met deze post. Acht u het met ons onwenselijk dat een Gedeputeerde die verantwoordelijk is voor de portefeuille Financiën zich verbindt aan deze bank of welke bank dan ook?

Zie ook: