Ganzendebat: SP keurt onvolledig informeren van Staten af

7 oktober 2015

Ganzendebat: SP keurt onvolledig informeren van Staten af

In het interpellatiedebat van 7 oktober over het doden van ganzen heeft de SP samen Partij voor de Dieren e.a. een motie van afkeuring ingediend. De fractie is er niet van overtuigd dat gedeputeerde Van Dijk de Staten volledig en juist heeft geïnformeerd over het al dan niet toegestaan zijn van een methode voor het doden van ganzen. Het debat was aangevraagd door de Partij voor de Dieren en de SP naar aanleiding van onthullingen in de Gelderlander (artikel 'Mist rond doden van ganzen').

Volgens de provincie Gelderland zijn er teveel ganzen die teveel overlast veroorzaken voor boeren. Daarom is er beleid om het aantal ganzen terug te brengen. Er is door de provincie en de Fauna Beheers Eenheid (FBE) besloten om naast de traditionele jacht dat ook te gaan doen door het vangen van de ganzen om deze daarna te doden door het breken van de nek. Deze methode is inmiddels verboden door de rechter omdat deze strijdig is met het Europese recht (de Vogelrichtlijn).

Onvolledige informatie

SP fractievoorzitter Eric van Kaathoven constateerde in het debat dat over het gebruik van de nekbreekmachine Provinciale Staten op een aantal punten niet goed en volledig zijn geïnformeerd. Zo gaf de gedeputeerde in een eerder debat aan dat het ging om “een geaccepteerde methode” die was toegestaan. Later is gebleken dat de provincie toen al inschatte dat de kans 50% of groter was dat de nekbreek-methode niet zou worden toegestaan door de rechter. Ook bleek de uitspraak dat een dierenarts namens de FBE naar de speciale nekbreekmachine had gekeken, niet waar te zijn. En er werd door GS ten onrechte verklaard dat video-opnamen van de methode niet mogelijk zijn. Inmiddels is bekend dat in andere provincies dit gewoon wel gedaan is. Voor het goed kunnen uitoefenen van haar rol zijn is het voor Statenleden van groot belang dat zij juist en volledig worden geïnformeerd. Dit is in deze zaak voor de SP dus onvoldoende gedaan. Fractievoorzitter Van Kaathoven: “Ik wil er vanuit kunnen gaan dat wat de gedeputeerde zegt ook klopt en volledig is. Zeker als ergens expliciet naar gevraagd is.”

Afkeuring

Ook vroeg van Kaathoven zich af of de provincie niet op de rem had moeten trappen toen het vermoeden rees dat de nekbreek-methode misschien niet was toegestaan. Van Kaathoven: “Als je er achterkomt dat iets vermoedelijk niet mag, dan is het niet verstandig er mee door te gaan. Zeker als overheid heb je de verantwoordelijkheid om zorgvuldig met de regels om te gaan. Juist bij een gevoelig onderwerp zoals het doden van grote aantallen dieren.”

Aan het einde van het debat dienden Partij voor de Dieren, SP gesteund door andere oppositiepartijen (GroenLinks, 50plus en PVV) een motie van afkeuring in vanwege het optreden van de gedeputeerde in deze zaak en het niet volledig informeren van de staten. Deze werd niet gesteund door een meerderheid van de Staten.

Zie ook: