SP: Provincie moet ingrijpen bij onveilig onderhoud wegen

15 januari 2016

SP: Provincie moet ingrijpen bij onveilig onderhoud wegen

Foto: SP

De Gelderse SP maakt zich zorgen over het onderhoud van provinciale wegen en fietspaden. Doordat het onderhoud sinds kort wordt uitbesteed aan externe aannemers is de veiligheid rondom het onderhoud ernstig verminderd. Dit blijkt uit de berichten die de SP kreeg van weggebruikers en toezichthouders op het onderhoud. De SP vindt dat de provincie moet optreden tegen aannemers die de veiligheidsregels aan hun laars lappen. Gedeputeerde Bieze reageerde geschrokken en heeft toegezegd dat de provincie gaat optreden.

SP Statenlid Maurits Gemmink: “Stel, je rijdt op je brommer of e-bike over een van de Gelderse fietspaden. Je zoeft lekker de bocht door en daar staat ineens een maaimachine van een meter of tweeënhalf breed voor je neus. Probeer dan maar eens te remmen, met 40 kilometer per uur. Dat kan niet gebeuren, want de regels zijn zo dat een rijdende wegafzetting ruim voor de maaimachines aangeeft dat er een gevaarlijke situatie aankomt. Als een maaimachine de weg blokkeert dan zijn er verkeersbegeleiders die zorgen dat fietsers, bromfietsers en automobilisten er veilig langs kunnen. Althans zo zou het moeten zijn.

Foto: SP

Gemmink sprak met zogeheten kantonniers, provinciale medewerkers die zorgen voor het beheer en onderhoud van wegen en kreeg verontrustende geluiden te horen: “Te vaak worden de veiligheidsregels genegeerd. Mensen met verstand van wegenonderhoud zeggen dat het wachten is op de grote klap, want die gaat volgens hen zeker komen. En ook van andere weggebruikers krijgen we berichten van gevaarlijke situaties.”

Volgens de SP is het verstandig als de provincie het onderhoud weer zelf gaat uitvoeren. Gemmink: “Tot de reorganisatie werkten de kantonniers van de provincie volledig zelfstandig. Zagen zij bij een schouw bijvoorbeeld een afgebroken tak in een boom hangen dan haalden zij die meteen weg. Probleem opgelost. Nu moeten de medewerkers van de afdeling BOW - Beheer onderhoud wegen - de dode tak melden. Dan wordt er een mail opgesteld naar de aannemer die de tak weg gaat halen en die gaat de volgende morgen op zoek naar de boom met de afgebroken tak. Daarmee is er één dag vertraging ontstaan. We kunnen ons voorstellen wat er kan gebeuren als iemand onder de bewuste boom fietst en er een zware windvlaag voorbij komt.”

De Gelderse SP heeft 13 januari in de Statencommissie verkeer aan het provinciebestuur gevraagd om spoedig in gesprek te gaan met de verantwoordelijken voor de verminderde veiligheid rondom het onderhoud. Daarnaast wil de SP dat de medewerkers van de afdeling BOW weer eigen onderhoud aan de weg uit gaan voeren zodat bij situaties die om een acute oplossing vragen meteen ingegrepen kan worden.

Gedeputeerde Bieze zei dat ze geschrokken is van de foto’s van de onveilige verkeerssituaties. Ze heeft toegezegd dat er verscherpt op toegezien wordt dat de wegwerkzaamheden veilig worden uitgevoerd. Daarnaast stelde ze dat de provincie bij nieuwe aanbestedingen de contracten beter na laat kijken op de regels rondom de beveiliging van wegwerkzaamheden.