Rooie sheriffs in actie: Provincie moet Alliander-cowboys tot de orde roepen

17 februari 2016

Rooie sheriffs in actie: Provincie moet Alliander-cowboys tot de orde roepen

Foto: Matthias van Hunnik

Woensdag 17 februari heeft een groep 'rooie sheriffs' van de SP de Provinciale Staten aangespoord om netwerkbedrijf Alliander tot de orde te roepen vanwege de buitensporig hoge topsalarissen bij het bedrijf. Voor aanvang van de commissievergaderingen deelden de rooie sheriffs lasso's uit aan politici.  Ook gedeputeerde Jan Markink werd een lasso aangeboden om Alliander in het gareel te brengen. De provincie Gelderland is met 44% de grootste aandeelhouder van Alliander. Volgens de SP moet ze die positie gebruiken om flink invloed uit te oefenen op het netwerkbedrijf.

Door een maas in de wet op de topinkomens (WNT) weten de topmannen van Alliander hun salaris op ruim twee keer de wettelijke norm te houden. SP Statenlid Agnes Lewe vroeg het debat over de megasalarissen aan: “Het is onfatsoenlijk en onverdedigbaar dat een publiek bedrijf dit doet. En het is nog erger als je weet dat je als consument geen enkele invloed hebt op de netwerkkosten van je energierekening. Het zijn de inwoners van Gelderland, maar ook van Friesland, Flevoland en Noord-Holland, die mee moeten betalen aan deze buitensporige beloningen!”

Foto: Matthias van Hunnik
Agnes Lewe wijst er op dat er in de Staten meermaals aangedrongen is op optreden van de provincie*: “ Al meer dan tien jaar geleden sprak een meerderheid van de Staten haar verontwaardiging uit over hoogte van de beloning van de topman van het energiebedrijf. Keer op keer vragen de Staten aan het provinciebestuur om de maatschappelijke discussie te volgen en de bestuurders van Alliander en haar dochterondernemingen te confronteren met hun ongewenst hoge salarissen. En dat gebeurt niet. In tegendeel. Ik vraag me af wanneer Gedeputeerde Staten eens echt het lef hebben dit een halt toe te roepen.”

Foto: Peter de Vos

Ook stonden de activiteiten van Alliander-dochteronderneming Allego ter discussie. Agnes Lewe: “Het heeft er schijn van dat Alliander publiek geld gebruikt om een commerciële dochteronderneming te financieren. Onder de naam Allego leveren zij op commerciële basis laadpalen en diensten. Zij opereren bovendien ook in het buitenland. Wij als SP zien liever dat deze publieke gelden gebruikt worden om in eigen land en provincie de netwerktarieven voor consumenten en bedrijven verder te verlagen.”

* In de bijlage een reconstructie van de discussie over de beloning van de top van energiebedrijven Nuon en Alliander sinds 2005.

Foto: Peter de Vos

Reacties

IK schrik van deze heersende graaicultuur, en dat in deze moeilijke tijd. DIT is een grote schande. Zijn de mensen tegenwoordig financieel allemaal aan het doorslaan??? Telt Nederland als fatsoenlijk dan zonder dit, niet meer mee??

Als er niet zo gegraaid werd, dan was er veel meer koopkracht over voor ons allemaal en wordt ons land een stuk sterker zodat veel meer mensen niet de hand steeds moeten ophouden om rond te komen. zo ontwikkeld onvrede zich, DIE ik, ik, ik, cultuur is erg aan het worden.Delen is het sleutel woord, dat moeten wij blijkbaar allemaal opnieuw leren.Daar, krijg je een gezond er Nederland mee en veel minder zorgen.