SP: Provincie moet investeren in echte banen

25 februari 2016

SP: Provincie moet investeren in echte banen

De Gelderse SP pleit er bij de behandeling van het provinciaal arbeidsmarktbeleid voor dat de Gelderland gaat investeren in “echte banen”. Concreet werk creëren kan bijvoorbeeld door te investeren in woningbouw, leefbaarheid, cultuur en openbaar vervoer. Bovendien zou de provincie zelf ook het goede voorbeeld moeten geven en stoppen met flexibiliseren en uitbesteden van provinciaal werk.

SP-fractievoorzitter Peter de Vos: “Hoeveel banen gaat de provincie zelf creëren? Op dit moment is de provincie bezig banen in de eigen organisatie te laten verdwijnen door outsourcing en de flexibilisering. Een overheid moet als verantwoorde werkgever mensen zelf in dienst hebben en ze fatsoenlijk betalen. Praten over banen is leuk, maar steek eerst je hand in eigen boezem.”

De SP wil dat de Provinciale investeringen in de Arbeidsmarkt concreet meetbaar zijn en echte banen met fatsoenlijke beloning oplevert voor de inwoners van Gelderland. In de huidige plannen zitten overheid, werkgevers en het onderwijs om tafel. Er is vooralsnog geen duidelijke rol voor de grote vakbonden FNV en CNV. De SP vindt dan ook dat de werknemers onvoldoende worden betrokken bij het arbeidsmarktbeleid in Gelderland. Daarnaast moet de provincie zelf het goede voorbeeld moet geven volgens de SP en verantwoordelijkheid nemen als werkgever. De partij vindt het onverstandig dat het vaste personeelsbestand van de Provincie steeds verder wordt ingekrompen.

Peter de Vos: “De provincie houdt zich al jaren bezig met onderwijs-arbeidsmarktbeleid maar niemand kan mij vertellen hoeveel banen dat concreet heeft opgeleverd. Terwijl de provincie praat over het creëren van meer werk verdwijnen en goede vaste banen in de provincie. Sla de kranten er maar op na. Buschauffeurs worden vervangen door vrijwilligers, thuiszorgmedewerkers raken hun baan kwijt of komen terecht in schimmige Alfa-constructies. Zo kan ik nog wel even doorgaan. De robuuste investeringsimpuls van twee jaar geleden daarentegen leverde duizenden banen op. Als Gelderland echt de werkgelegenheid wil bevorderen moet ze investeren in de samenleving. Daarom pleitten wij bij de begrotingsbehandeling van november al voor een nieuwe investeringsimpuls van 200 miljoen euro.”

Het Gelders beleidskader onderwijs en arbeidsmarkt 2016-2019 wordt besproken in de Statenvergadering van 2 maart.