SP wil openheid over lijst te restaureren Rijksmonumenten

13 april 2016

SP wil openheid over lijst te restaureren Rijksmonumenten

De Gelderse SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de lijst van monumenten die volgens het provinciebestuur een grote restauratieopgave hebben. Voor de restauratie van deze  rijksmonumenten zal extra geld nodig zijn. De SP wil weten om welke monumenten het gaat, waarom deze zijn gekozen en welke monumenten niet in aanmerking komen voor extra geld. Volgens de SP is openheid hierover belangrijk. De SP wil voorkomen dat er willekeurig op grond van onduidelijke criteria geld wordt toegekend.

Begin april was in een persbericht van de provincie te lezen dat gedeputeerde Meijers zich in gaat spannen voor een 'extra financiële regeling voor rijksmonumenten met een grote restauratieopgave.' De provincie telt volgens de Provincie zo’n 8.000 rijksmonumenten, waarvan er volgens hen 29 een grote restauratieopgave hebben waaronder de Eusebiuskerk in Arnhem, concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen, landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd, kasteel Ter Horst in Loenen, landgoed Huis Sevenaer in Zevenaar en nog vijf kerken. De provincie geeft aan dat daar zo’n 69 miljoen euro voor nodig is.

Foto: SP

De SP is blij dat de gedeputeerde zich gaat inspannen voor extra geld voor het restaureren van een aantal rijksmonumenten. SP fractievoorzitter Peter de Vos: “Het opknappen van ons culturele erfgoed is van groot belang. Als provincie hebben we een taak om onze monumenten te behouden voor toekomstige generaties. Daarnaast leveren deze restauraties werkgelegenheid op in de bouwsector en extra mogelijkheden voor jongeren om ervaring op te doen in dit vak. Daarom hebben wij bij de begrotingsbehandeling in november 2015 al eens voorgesteld 20 miljoen extra te investeren in het opknappen van monumenten en ander cultureel erfgoed.”

De SP vraag zich wel af hoe het provinciebestuur de keuze maakt welke restauratieprojecten in aanmerking komen voor geld. De Vos: “Er zijn veel monumenten in onze provincie en er is maar een beperkte hoeveelheid geld. We vragen ons af voor welke projecten er geld uitgetrokken gaat worden en welke criteria er gehanteerd worden. Wij zijn benieuwd waarom er gekozen is voor de genoemde 29 monumenten. De SP ziet graag openheid van zaken: welke monumenten komen er volgens de Provincie in aanmerking voor extra middelen. We willen dat er een eerlijke afweging gemaakt wordt. De schijn van willekeur moet voorkomen worden.”

De SP heeft daarom de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerden:

1. Kan Gedeputeerde Staten vertellen welke de 29 genoemde rijksmonumenten zijn uit het persbericht? Kan GS daarbij per monument specificeren welk deel van de 69 miljoen per monument nodig is?
  2. Kan het college aangeven waarom er gekozen is voor deze 29 rijksmonumenten? Welke criteria worden er gehanteerd?
  3. Zijn er naast de genoemde 29 monumenten nog andere rijksmonumenten die sinds 2012 hebben aangeklopt bij de Provincie met een restauratieopgave? Zo ja, kan GS aangeven waarom deze niet zijn opgenomen in de lijst van 29 monumenten?
  4. Is het college met de SP van mening dat een flinke provinciale bijdrage nodig is om het Rijk over te halen een financiële bijdrage te doen?
  5. Zo ja, deelt u de mening van de SP dat wanneer PS een besluit neemt over deze bijdrage zij ook inzage moet hebben in de monumenten waar dit geld aan besteed gaat worden om een afgewogen keuze te kunnen maken?