SP: verruil Company Games voor echte breedtesport

15 juni 2016

SP: verruil Company Games voor echte breedtesport

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP is krititisch over het sportevenementenbeleid van de provincie. Met het recentelijke binnenhalen van de European Company Sport Games 2021 wordt er volgens de SP opnieuw geld besteed aan een groots evenement waar de gewone Gelderlander niet van profiteerd, laat staan van gaat sporten. SP Statenlid Erik Braam vroeg in zijn maidenspeech om de 5 ton die besteed worden aan de Games anders te investeren. De SP ziet het geld liever gaan naar echte amateursport, of bijvoorbeeld de competitie de Fitste Organisatie van Gelderland (FovG).

De European Company Sport Games komen in 2021 naar Gelderland! Ongeveer zes duizend mensen uit twintig verschillende landen zullen deelnemen aan deze internationale netwerkbijeenkomst. Deze zes duizend werknemers, medewerkers of personeelsleden gaan er niet voor zorgen dat werkend Gelderland massaal naar de sportschool of vereniging trekt of in ieder geval de in beweging komt. Erik Braam: “Zo een sportevenement is enkel voor de bühne, kijk ons eens een sportieve provincie zijn, terwijl 48% er amper aan denkt om achter zijn of haar bureau vandaan te komen”.

SP-Statenlid Erik Braam vroeg in zijn maidenspeech om de 5 ton anders te investeren. En bracht de competitie De Fitste Organisatie van Gelderland (FOvG) onder de aandacht. Braam: “Zo komt het geld direct bij u als Gelderlander terecht, kunnen bedrijven goedkoper deelnemen aan de 10-weekse competitie en zorgen we met fitte en gezonde werknemers voor een lager ziekteverzuim wat heel het bedrijfsleven in Gelderland weer miljoenen zal besparen. Dat heeft pas een economische impact, de economische kracht zoals het college graag wil zien en ook nog eens voor langere termijn! Want het is bewezen dat deelnemers aan de FOvG ook na de 10 weken begeleiding blijven sporten en gezonder leven.”

De SP ziet niet in hoe de Company Games bijdrage aan de breedtesport in Gelderland. Braam: “Om geactiveerd te worden om te gaan sporten hebben we een sportieve buurman nodig die vraagt of je een keer mee een balletje gaat slaan op de tennisbaan. Of je zus die je vraagt mee te doen aan een Zumba proefles. Of je werkgever of je collega die vraagt om mee te doen aan een bedrijfscompetitie. Nee, hiervoor hebben we die 6 duizend volstrekt vreemde mensen niet nodig die 5 dagen aan het sporten slaan om vervolgens weer huiswaarts te keren. De SP is voor het stimuleren van de bedrijfssport maar tegen de vorm van een internationaal sportevenement.”

Hieronder de maidenspeech van Erik Braam Statenvergadering 25 mei 2016

Sport en de provincie

Volgens ons college gaat het bij sport om:

• Economische kracht van sport
  • Maatschappelijke kracht van sport
  • Sportieve kracht door excellente prestaties

Altijd in deze volgorde.

De economische kracht zorgt er niet voor dat de Gelderse bevolking meer sport en beweegt. Het gaat bij de economische kracht zoals nu wordt ingezet, vooral om de omzet in de horeca die floreren bij een hoog aantal bezoekers bij grote sportevenementen. Deze economische boost is vaak van korte duur en dient maar weinig bedrijfssectoren. Wat zien wij als Gelderlanders daadwerkelijk terug van de economische kracht? Gaan we gezonder leven als we op tv naar een sportevenement kijken, worden we er bewust van gemaakt dat we meer moeten bewegen als we aan de zijlijn naar enkele topsporters staan te kijken? Zit de economische kracht niet juist in het stimuleren van een gezonde leefstijl met voldoende beweging. Leidt dit niet tot een lager ziekteverzuim en bespaart dit niet alle bedrijfstakken (op de verzuimbegeleiders en arbo artsen na) geld?

Dan de maatschappelijke kracht van sport. In het programma Gelderland Sport! ...met uitroepteken, staat letterlijk “Door kruisbestuivingen tussen sport en maatschappelijke opgaven kan sport een bijdrage leveren aan de Gelderse economie”. Alweer een bijdrage aan de Gelderse economie? We vallen in herhaling.

De derde pijler Sportieve kracht door excellente prestaties. Exclusief voor 700 toptalenten die worden klaargestoomd, uiteraard voor de grote sportevenementen die onze provincie sponsort …excuus ik bedoel subsidieert.

Gelukkig staan er in het programma Gelderland Sport!...met uitroepteken ook nog een paar zinnen over investeringen in de breedtesport. Daar kunnen wij ons als SP prima in vinden. Alleen liggen de verhoudingen tussen topsport en breedtesport scheef. Ontzettend scheef!...met uitroepteken. Ruim 60% van het totale budget van 24,4 miljoen gaat naar topsportevenementen.

Volgens gedeputeerde heer Markink komt van die 60%, 80 tot 90% bij de breedtesport terecht. Alsof de organisatie rondom de drie dagen Giro zelf maar 500.000 euro heeft gekost en de breedtesport de overige 4,5 miljoen heeft opgeslokt.

Vandaag bespreken we een reservering van een half miljoen voor een bid voor de European company sport games. U hoort het goed COMPANY sport games. Nog nooit lag het er zo dik bovenop dat we een internationaal netwerkbijeenkomst mogelijk willen maken voor BEDRIJVEN groot en midden-groot uit Europa. 5.000 sporters met aanhang zullen 5 dagen in Gelderland vertoeven. En omdat het evenement zal plaatsvinden in Arnhem, Apeldoorn en Ede die ook financiëel bijdragen, wordt de provincie ook weer gevraagd om een bijdrage. Het is geen topsport maar het dient ook niet de Gelderse breedtesport noch zal het de Gelderlander stimuleren te gaan sporten.

De SP ziet als alternatief liever, een directe impuls, om onze eigen Gelderse werknemers te laten sporten en bewegen. Kleinschalig en dicht bij huis. Dat kan heel eenvoudig, er bestaat namelijk al een competitie: ‘De fitste organisatie van Gelderland’. Hier hebben tot nu toe pas 860 mensen aan deelgenomen, afkomstig van 40 verschillende bedrijven en organisaties uit Gelderland. Dat aantal is nou niet bepaald een succes te noemen. Wat wel een succes is te noemen is dat ruim 70% van de deelnemers na de 10-weekse competitie aangeeft van plan te zijn te blijven sporten en bewegen en te blijven letten op hun leefstijl. Is dat niet juist wat we willen bereiken? U

We willen als SP benadrukken dat er meer is dan grote internationale sport- of topsportevenementen om het doel van dit college te bereiken. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de SP niet voor een reservering van een half miljoen euro zal stemmen.

Dank u wel