Gelderse Cultuur en Erfgoed instellingen krijgen meer geld

1 juli 2016

Gelderse Cultuur en Erfgoed instellingen krijgen meer geld

Goed nieuws voor veel culturele instellingen in Gelderland. Tijdens de behandeling van de Cultuurnota “Beleef het Mee” kreeg de Gelderse Cultuur meer geld van de provincie dan eerst werd voorgesteld.

Introdans en orkest De Ereprijs kregen er geld bij, filmfestival Go Short en de Music Meeting houden hun jaarlijkse subsidie. Ook het voormalige Staring Instituut (nu Ecal), dat zich inzet voor het Nedersaksische dialect, behoudt op initiatief van de SP zijn subsidie van 45.000 per jaar.

Drie weken geleden spraken tientallen culturele organisaties zich uit tegen de plannen van de provincie om te bezuinigen op subsidies. Een deel van hen had gisteren beet. Introdans gaf aan, na eerdere bezuinigingen, amper te kunnen voortbestaan zonder een extra subsidie van anderhalve ton. Ook de Ereprijs wees erop dat het orkest aan de rand van de afgrond stond. Met bijna 80.000 euro extra is het orkest meer dan tevreden.

Peter de Vos: “Een meerderheid van de Statenleden heeft geconstateerd dat er onvoldoende vast geld is gereserveerd voor onze Gelderse Cultuur. Samen hebben we meer geld vrijgemaakt. Dat is overigens niet helemaal correct; Tot op heden komt er geen cent bij voor Cultuur. We snoepen geld uit de flexibele Cultuurpotjes van de Provincie. Die potjes moeten in de loop van de tijd worden aangevuld. Er moeten wat ons betreft miljoenen bij voor achterstallig onderhoud van Gelderse Monumenten, voor kleinschalige Cultuur in de regio’s, museumbeleid en voor de bibliotheken.”

De Nijmeegse festivals Go Short en Music Meeting moesten van gedeputeerde Josan Meijers elk jaar een nieuwe aanvraag voor subsidie indienen. Dat leverde onoverkomelijke problemen op. Beide festivals programmeren namelijk langer dan een jaar vooruit. Provinciale Staten besloten dat beide festivals voorlopig hun vaste subsidies behouden. Go Short krijgt 83.000 euro en Music Meeting 87.000.

Ook het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, dat zich inzet voor het Nedersaksische dialect behoudt, dankzij een motie van de SP, zijn subsidie van 45.000 per jaar.