SP haalt steun binnen voor Achterhoekse streektaal

5 juli 2016

SP haalt steun binnen voor Achterhoekse streektaal

Een SP-motie voor behoud van de Streektaal kreeg steun van een ruime meerderheid in de Staten. Het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, dat zich inzet voor het Nedersaksische taal (dialect), behoudt zijn subsidie van 45.000 per jaar. De SP Gelderland wil dat er meer wordt geïnvesteerd in de Cultuur en Erfgoed in Gelderland. Mede door toedoen van de SP in Gelderland kregen, tijdens de behandeling van de Cultuurnota “Beleef het Mee”, meer Gelderse culturele instellingen goed nieuws.

Peter de Vos: “Ik zet me al jaren in voor de Cultuur en Erfgoed in Gelderland. Het dialect is zo’n stukje immaterieel erfgoed dat we moeten koesteren! Het Nedersaksisch, is de oorspronkelijke voortaal in Noord en Oost-Nederland en de taal van mijn voorouders. Het is ouder dan het ABN. Van de Veluwe tot de Achterhoek wordt de taal (dialect) gesproken. Het spreken van de Nedersaksische taal is niet gebonden aan grenzen. Aan beide zijden van de Nederlands/Duitse grens wordt dezelfde taal gesproken. Het dialect is een grensoverschrijdend bindmiddel.”

In het verleden besloten de Staten om de structurele subsidie aan het ECAL (voorheen Staring Instituut) in enkele jaren af te bouwen van bijna een ton tot geen subsidie in 2017. De SP heeft per motie GS verzocht de subsidierelatie met het ECAL voort te zetten en voor de komende 4 jaar en jaarlijks 45.539 euro beschikbaar te stellen. Het voormalige Staring Instituut wordt zo 4 jaar langer in staat gesteld het gebruik van de streektaal en het verenigingsleven en vrijwilligerswerk op gebied van de streektaal en regionale identiteit te ondersteunen.

Het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (Ecal) is de opvolger van het Staring Instituut en daarmee de toonaangevende organisatie is die alle Gelderse bewoners steunt bij het behouden van hun spreektaal en de regionale identiteit. Diana Abbink van het Erfgoedcentrum: “We zijn ontzettend blij dat de motie is aangenomen want het was onze laatste hoop om nog iets te kunnen betekenen voor het dialect in de Achterhoek, Liemers en Salland-Oost Veluwe. Nu kunnen we ondersteuning blijven bieden aan mensen die zich inzetten voor het behoud van het cultureel erfgoed en de streektaal, o.a. bij het schrijven van teksten, muziek, kinderliedjes en onderwijspakketten voor basisscholen. De SP heeft laten zien dat naast de grote evenementen en organisaties er ook aandacht is voor wat de “gewone mensen” in de regio raakt. Nogmaals reuze bedankt!”