Tekort Giro is geen verrassing

6 december 2016

Tekort Giro is geen verrassing

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP is niet verrast door het tekort op de eindafrekening van de Giro-start. De partij vindt het jammer dat de economische spin-off zo beperkt is gebleken. Daarnaast is het aantal mensen dat zelf is gaan sporten niet toegenomen door de komst van de Giro naar Gelderland. Mede vanwege het beperkt aantal sponsoren heeft "de overheid" ongeveer 10 miljoen gemeenschapsgeld besteed aan een commercieel topsport-evenement. De SP had dat geld liever gestoken in “sport voor iedereen.”

De uitkomst van de evaluatie van de Giro d'Italia-start in Gelderland is niet verassend gezien eerdere wielerevenementen in Nederland zoals de Tour de France in 2015. Een overschrijding van het budget is meer regel dan uitzondering bij dit soort evenementen. SP fractievoorzitter Peter de Vos: “De 'geweldige opbrengsten' voor Gelderland die ons zijn voorgeschoteld zijn een teleurstelling gebleken. De impact voor de dorpen aan het parcours is zeer beperkt gebleven. Dat geldt ook voor de zogenaamde toename van het aantal mensen dat gaat sporten door een groot sportevenement. En veel lokale ondernemers hebben amper geprofiteerd van het evenement.”

Foto: Matthias van Hunnik

Wat de SP betreft investeert de provincie haar miljoenen in amateur- en breedtesport. Bijvoorbeeld in de aanleg en het opknappen van sportvelden, in extra steun aan amateur-sportverenigingen en het in beweging krijgen van de jeugd. De Vos: “Ook ik heb genoten van het wielerspektakel. Maar als de provincie echt wat voor de sport wil doen, laat ze dan investeren in sport voor iedereen. Goede voorzieningen voor amateursporters zorgen dat mensen aan het sporten blijven. En wanneer jongeren op vroege leeftijd in aanraking komen met sport dan houden we onze jeugd fit. En een gezonde bevolking levert veel meer op voor Gelderland dan een voorbijtrekkend roze circus.”