Heel Gelderland moet 112 kunnen bellen

5 januari 2017

Heel Gelderland moet 112 kunnen bellen

Tijdens de laatste Statenvergadering van 2016 hebben de Staten uitgesproken dat er gewerkt moet worden aan 100% dekking voor mobiele telefoons in Gelderland. Op dit moment zijn er nog teveel plaatsen in het buitengebied van Gelderland waar mensen niet eens 112 kunnen bellen. De SP heeft daarom samen met andere partijen een motie ingediend waarin het provinciebestuur wordt opgeroepen om samen met andere provincies een vuist te maken richting de regering in Den Haag om dit te regelen.

SP Statenlid Eric van Dijk: “Sommige delen van Gelderland hebben op dit moment niet of nauwelijks bereik voor mobiele telefoons, onder andere op de Veluwe en aan de grens in de Achterhoek. Dit is niet alleen vervelend voor het dagelijkse telefoonverkeer, maar kan levensgevaarlijk zijn wanneer hulpdiensten niet kunnen worden bereikt. Een goede telefoonverbinding is een basisvoorziening die voor iedereen in Gelderland beschikbaar zou moeten zijn.”

De provincie is al eerder in gesprek met de telecombedrijven, dit heeft echter niet voldoende opgeleverd. Van Dijk: “Technisch is het probleem in de meeste gevallen heel goed op te lossen door het treffen van extra voorzieningen als opstelpunten met zenders. Het is voor telecombedrijven blijkbaar niet rendabel om dit in bepaalde gebieden te doen. Daarom is het nu aan de overheid om het heft in handen te nemen en een flinke inspanning te leveren, waardoor deze basisvoorziening, waar het ook maar enigszins kan, beschikbaar is.”