h

Bustrip door het land van Maas en Waal

10 februari 2017

Bustrip door het land van Maas en Waal

Foto: Matthias van Hunnik

Hoe is het om je met het reguliere openbaar vervoer door Rivierenland te verplaatsen? De krijgt vaak klachten over het OV in deze regio, zeker na invoering van de dienstregeling 2017. De SP-Statenfractie nam de proef op de som en ging een dagje op stap in Rivierenland. Met de bus van Zaltbommel naar Nijmegen, via een toeristische route. Conclusie aan het eind van de dag: als je de tijd hebt is het prima reizen met de bus door rivierenland…

SP Statenlid en OV-woordvoerder Maurits Gemmink: “Wachttijden tussen de ritten waren soms lang. Zeker als je met de buurtbus aan komt en je ziet net de bus die je moet hebben voor je neus wegrijden. Dan is een half uur in een bushokje bij Hedel best koud begin februari. Maar alle bussen reden en de buurtbussen waren vrij nieuw en comfortabel. En de chauffeurs waren wel in voor een babbeltje.”

Foto: Matthias van Hunnik

De reis voerde de fractie met lijn 266 van Zaltbommel naar Hedel, lijn 165 naar Dreumel, lijn 265 via Appeltern naar Beneden Leeuwen, lijn 42 naar Druten en lijn 85 naar Nijmegen. De buurtbussen hebben slechts 8 plaatsen, dus met de SP fractie van zes mensen in de bus hadden de chauffeurs de dag van hun leven. Maurits Gemmink doet verslag: “We hoorden van de vrijwilligers in de buurtbussen dat ze vooral in de ochtend en avondspits vol zitten. Lijn 266, Zaltbommel - Hedel zit ’s ochtends vooral vol met scholieren en een enkele forens. De bus zit zo vol dat in de ochtendspits de buurtbus inmiddels wordt vervangen door een reguliere bus om alle passagiers mee te kunnen nemen.

Foto: Matthias van Hunnik

Sommige kansen laten SP-ers niet liggen...

De buurtbussen worden door Arriva verzorgd en zijn in rivierenland nieuw en comfortabel. De chauffeurs hebben voldoende tijd om hun rit te rijden. Tijdens onze ritten was het niet druk. ‘Overdag zijn er enkele ‘vaste klanten’ maar de meeste mensen die in dit gebied wonen hebben twee auto’s voor de deur dus die gaan niet met de bus.’ Dat vindt deze chauffeur jammer. ‘Er wordt een vaste dienstregeling gereden door een groep van ongeveer dertig vrijwilligers. Dan is het wel fijn als daar ook gebruik van wordt gemaakt.’

De reguliere buslijnen reden prima op tijd en zaten redelijk vol. In één bus functioneerde de beeldschermen niet waardoor de volgende haltes niet werden weergegeven. Maar dat is een detail…

Conclusie van onze roadtrip: Je kan prima met de bus door Rivierenland, mits je de tijd hebt. Levenslijn in dit gebied is reguliere busdienst 165 Den Bosch - Nijmegen. De buurtbussen cirkelen om deze lijn heen. Daarmee is het wel een fragiel systeem. Mocht er iets mis gaan met lijn 165, dan ligt alle vervoer tussen Maas en Waal plat. Daarnaast zijn de reizigers erg afhankelijk van alle vrijwilligers die de buurtbusdiensten overeind houdt. In de buurtbus is het buiten de spits erg rustig. De aansluiting op de NS trein in Zaltbommel is met de nieuwe dienstregeling verslechterd. En als er zes SP’ers in de bus stappen, dan is er nog maar plaats voor twee andere passagiers. Maar zo’n situatie komt maar af en toe voor in het land van Maas en Waal…”

Foto: Matthias van Hunnik

 

Reactie toevoegen

U bent hier