SP wil Gelderlanders vrijstellen van tol op doorgetrokken A15

22 juni 2017

SP wil Gelderlanders vrijstellen van tol op doorgetrokken A15

Foto: Matthias van Hunnik

De Gelderse SP wil dat inwoners gratis over de door te trekken A15 en bijbehorende tolbrug tussen Bemmel en Zevenaar kunnen rijden. De doortrekking van de rijksweg wordt mede gefinancierd door 360 miljoen euro van de provincie. Dat geld is van de inwoners van Gelderland. Volgens de SP moet voorkomen worden dat Gelderlanders dubbel betalen. De partij dient een motie hierover in tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in Provinciale Staten op 28 juni.

De SP was nooit voorstander van de doortrekking van de A15. SP-Statenlid Maurits Gemmink: “Maar als er dan toch een snelweg wordt aangelegd dan is het van de zotte dat inwoners van Gelderland, als mede-eigenaar van deze weg, twee keer moeten betalen voor hun eigen snelweg. Eerst via de bijdrage door de provincie, daarna door tolheffing op de nieuwe brug over het Pannerdensch kanaal. De geplande tolheffing zal Gelderlanders met een smalle beurs die afhankelijk zijn van hun auto, extra raken. Als we nou zorgen dat er een jaarabonnement komt voor de tolbrug dan kunnen we alle Gelderse automobilisten gratis van zo'n abonnement voorzien.”

De provincie Gelderland draagt 360 mln euro bij aan de doortrekking van de A15 tussen Bemmel en Zevenaar. Van de in 900 miljoen euro die deze 15 kilometer nieuwe rijksweg gaat kosten moet 25% worden terugverdiend door tolheffing. Gemmink: "Met 360 miljoen draagt Gelderland zeer veel bij aan rijksweg. We zijn een ‘rijke’ provincie dus Den Haag weet ons te vinden als er iets nieuws aangelegd moet worden. De tol voor een personenauto is in 2013 vastgesteld op € 1,18. Dat zal bij opening nog hoger zijn door de inflatie. Een Gelderlander die dagelijks 2 keer van het nieuwe stuk A15 gebruik maakt zal dus zo’n € 50,- per maand kwijt zijn aan rijden over een ‘eigen’ weg."