SP wil geen uitbreiding vliegveld Lelystad

5 oktober 2017

SP wil geen uitbreiding vliegveld Lelystad

Foto: SP

De SP wil geen uitbreiding van vliegveld Lelystad. Afgelopen maand hebben 80 duizend mensen bezwaar gemaakt vanwege de toename van vliegverkeer over de Veluwe en een stuk van Overijssel. Staatssecretaris Dijksma zet desondanks de plannen door voor uitbreiding van vliegveld Lelystad. De extra vluchten naar Lelystad zullen zorgen voor teveel overlast voor bewoners en schade aan natuur en milieu op de Veluwe.

SP-Statenlid Astrid Vollebregt-de Groot:“Omdat het luchtruim vol zit zullen de vliegtuigen van en naar Lelystad laag over moeten vliegen. Boven de Veluwe rond de 1800 meter, richting Zwolle kunnen ze zelfs tot 900 meter gaan. Dat betekend geluidsoverlast en de gezondheid van bewoners komt in gevaar door uitstoot van de vliegtuigen. Juist op deze hoogtes gebruiken de vliegtuigen veel meer brandstof en stoten ze meer fijnstof en CO2 uit.”

De SP maakt zich ook ernstig zorgen over de natuur op de Veluwe. Vollebregt-de Groot: “Verschillende planten en diersoorten op de Veluwe hebben het al moeilijk door de uitstoot van stikstof door onder andere de veeteelt en het verkeer. Als daar nu nog de uitstoot van laagvliegende passagiersvliegtuigen bijkomt moeten we vrezen voor het overleven van sommige soorten. Wij willen dat de provincie onderzoek doet naar de opstapeling van al deze uitstoot en de gevolgen voor Gelderland. De biodiversiteit van een van onze grootste natuurgebieden staat op het spel!”

In een uitzending van TV-programma Zembla op 4 oktober j.l. bleek dat de luchtverkeersleiding in 2009 al heeft geconstateerd dat uitbreiding van Lelystad niet mogelijk is bij de huidige indeling van het luchtruim. Vollebregt-de Groot: “ De Alders-tafel – het overlegorgaan over de luchtvaart – heeft dit volgens Zembla onder tafel gehouden. Maar ondertussen breidt Schiphol uit, Rotterdam, Lelystad, Maastricht enzovoort. Straks is ons land één groot vliegveld.”

De SP roept iedereen op die zich zorgen maakt om in actie te komen. Meld je bij de SP of kijk op de website van Actiecomité Red de Veluwe. Zij geven een aantal manieren waarop je in actie kan komen.

Zie ook: