Arnhemmers willen niet meer als Sardientjes in de bus

13 december 2017

Arnhemmers willen niet meer als Sardientjes in de bus

Foto: Matthias van Hunnik

Als Sardientjes in een blik. Zo moet de Arnhemse busreiziger de busrit in de ochtendspits ondergaan. De bussen zitten in de spits zo vol dat veel mensen niet mee kunnen en bij de halte blijven staan. Met name scholieren en studenten komen in de problemen omdat ze regelmatig te laat op hun opleiding komen. De bus zit dan zo vol dat de chauffeur doorrijdt. Breng kan of wil ondanks de enorme drukte geen extra bussen inzetten. Dat staat in een zwartboek dat de Arnhemse SP-jongeren van ROOD heeft aangeboden aan Provinciale Staten. De Commissaris van de Koning kreeg daarbij ook een gouden Sardienenblikje aangeboden.

De afgelopen jaren is de bezetting van het Arnhemse openbaar vervoer met 30% toegenomen. Aan de andere kant zien we dat Breng de dienstregeling in Arnhem steeds soberder maakt. Dat heeft grote gevolgen, voornamelijk in de spits. Bussen van en naar de Arnhemse scholen zitten dan zo vol dat de bus regelmatig niet meer stopt bij de haltes. Gevolg, de reiziger moet meerdere bussen afwachten voor ze eindelijk mee kunnen.

Volgens ROOD heeft de provincie vervoersplicht. Het zogenaamde ‘snoepscheppen’, zoals chauffeurs het rijden in de ochtendspits noemen, past daar niet binnen. Als de bussen vol zijn rijden ze door en laten de reizigers staan. ROOD roept provinciale staten op daar iets aan te doen. Woordvoerder Remi: “We hebben met honderden mensen gesproken over de problemen rondom het busvervoer in Arnhem. We horen dat studenten hun tentamen missen omdat de bus hen laat staan. Op een gewone lesdag niet op tijd komen is al vervelend, maar tijdens een proefwerkweek is het dat helemaal. Ook de opleidingen in Arnhem bevestigen het probleem. Te laat zijn voor een tentamen betekent niet meedoen, ook als de student er niets aan kan doen.”

Maurits Gemmink, woordvoerder mobiliteit namens de SP in Provinciale Staten: “We zien dit probleem al een lange tijd. Geweldig dat de jongeren van ROOD Arnhem dit dit hebben onderzocht en in een zwartboek hebben opgeschreven. De overvolle bussen op de drukke lijnen zijn al jaren een probleem. Met dit zwartboek in gehand kunnen we in de staten een debat voeren en gedeputeerde Bieze, van Openbaar Vervoer, oproepen dit probleem op te lossen.”