SP: Giftige gaslozingen scheepvaart moeten stoppen

25 oktober 2018

SP: Giftige gaslozingen scheepvaart moeten stoppen

Foto: Matthias van Hunnik

SP-Statenlid Paul Kusters heeft vragen gesteld aan het provinciebestuur over de lozing van benzeen door binnenvaartschepen op Gelderse rivieren. Op 23 oktober 2018 maakte de Gelderlander melding dat schepen nog steeds dagelijks illegaal kankerverwekkende stoffen waaronder benzeen lozen op onze rivieren. In 2017 is er een provinciaal verbod ingesteld op deze lozingen in afwachting van landelijk beleid. De SP wil dat het provinciebestuur strenger gaat handhaven op illegale lozingen.

SP-Statenlid Paul Kusters maakt zich grote zorgen over de gevaarlijke stoffen die dagelijks in de lucht terecht komen: “Deze lozingen vormen een directe bedreiging voor de gezondheid en veiligheid van Gelderlanders die wonen in gebieden grenzend aan onze rivieren. En deze stoffen zijn zeer schadelijk voor de natuur. De provincie heeft een verbod ingesteld maar het is blijkbaar onduidelijk wie er moet handhaven. De Waal, Rijn en Maas vallen onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Maar die controleren niet op lokale regels. En regionale omgevingsdiensten hebben niet de capaciteit om te controleren en te handhaven. Dat zorgt ook voor onduidelijkheid bij schippers over wat wel en niet mag.”

De SP wil van het college horen wat de gevolgen zijn van de lozingen en hoe ze gaan zorgen dat het verbod wordt nageleefd. Daarom heeft de SP de volgende vragen:

1. Is GS bekend met het genoemde artikel en is het college het met de SP eens dat deze lozingen zo snel mogelijk gestopt moeten worden? Zo ja, hoe gaat het college daarvoor zorgen?

2. Er zijn door de provincie Gelderland afspraken gemaakt in het Handhavingsprotocol en met de Landelijke Eenheid. In het krantenartikel wordt het beeld geschetst van een tekort aan handhaving mogelijk veroorzaakt doordat er twee handhavingsniveaus zijn: omgevingsdiensten en Landelijke Eenheid? Kunt u dit toelichten? Hoe denkt het college dit op te lossen?

3. Hoe beoordeelt het college de capaciteit van de omgevingsdiensten om handhavend op te treden in deze gevallen?

4. Het verbod op het ontgassen te water van benzeen geldt vanaf juli 2017. Hoe vaak is er handhavend opgetreden? Heeft het college een beeld van hoeveel illegale lozingen er nog steeds plaats vinden?

5. Is er bij overtreding ook contact geweest met de aan de rivier grenzende gemeente? Zo ja, welke actie(s) is/zijn daaruit voortgekomen?

6. Wordt er bij overtreding een inschatting gemaakt van de milieu- en gezondheidsschade. De kwestie van het ontgassen wordt inmiddels als urgent ervaren.

In verschillende gemeente (waaronder Arnhem, Nijmegen, Lingewaard en West Maas en Waal) zijn vragen gesteld aan het college om er bij de provincie Gelderland op aan te dringen meer werk te maken van het bestrijden van de illegale lozingen op een dusdanige manier dat hier zo snel mogelijk een einde aan komt.

7. Gaat GS actief de samenwerking zoeken met de belanghebbende gemeenten aan de Gelderse rivieren opdat u gezamenlijk tot een stevig actie kunt komen? Kunt u een regisserende rol innemen? Aan welke maatregelen denkt u?

8. Ziet GS een mogelijkheid om ook gezamenlijk met de Duitse collega’s op te treden? Zo ja, hoe gaat u dit vormgeven?

Inmiddels hebben ook SP-afdelingen in de gemeenten Arnhem, Nijmegen, Lingewaard en Beuningen vragen gesteld aan hun colleges. En SP-Kamerlid Cem Lacin heeft het aangekaart in de Tweede Kamer.