Afscheid Statenleden, Koninklijke onderscheiding voor Agnes Lewe

27 maart 2019

Afscheid Statenleden, Koninklijke onderscheiding voor Agnes Lewe

Foto: Maurits Gemmink

Dinsdag 26 maart namen Provinciale Staten afscheid van vertrekkende Statenleden. Bij de SP fractie hebben we helaas afscheid moeten nemen van Astrid Vollebregt, Agnes Lewe, Eric van Dijk en Paul Kusters. Voor Agnes Lewe was het afscheid extra bijzonder. Voor haar jarenlange inzet als volksvertegenwoordiger ontving zij een koninklijke onderscheiding. Wij danken alle vier Statenleden voor hun geweldige inzet voor de SP en Gelderland de afgelopen jaren!

Alle vier vertrekkende Statenleden hebben op eigen verzoek besloten niet meer door te gaan als Statenlid. Alle vier ontvingen bij hun afscheid de Statenpenning voor verdiensten voor Gelderland.

Agnes Lewe, nestor van de Staten met 16 dienstjaren, werd voor haar inzet als volksvertegenwoordiger benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau. Agnes was onder andere lijsttrekker bij de succesvolle Statenverkiezingen van 2007. Laatste jaren actief als woordvoerder financien en voorzitter van de Statencommissie BOC.

Foto: Maurits Gemmink

Paul Kusters, principieel maar ook een bruggenbouwer die de verbindingen buiten de fractie wist te maken. Initiatiefnemer van het Gelders klimaatakkoord.

Foto: Maurits Gemmink

Eric van Dijk, gedegen, altijd op de inhoud met een groot hart voor duurzaamheid. Streed onder andere voor het opruimen van asbestdaken. Die moesten van hem met steun van de provincie plaats maken voor zonnepanelen.

Foto: Maurits Gemmink

Astrid Vollebregt-de Groot, activistisch en onderzoekend. Dook in dossiers maar zeulde ook persoonlijk een dode eik naar het Binnenhof uit protest tegen vliegveld Lelystad “Ik hoop dat ik een steen in de rivier heb verlegd.”