‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

19 mei 2019

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

Foto: Matthias van Hunnik

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.