Alleen maar voetbal in Gelredome?

16 september 2019

Alleen maar voetbal in Gelredome?

Foto: Maurits Gemmink / Maurits Gemmink

De Provincie Gelderland zoekt uit of er mogelijkheden zijn om het Gelredome aan Vitesse te verkopen. Dat lijkt, op het eerste gezicht, misschien een goed idee, want het Gelredome is de thuisbasis van de voetbalclub. Maar de Provincie heeft meebetaald aan de bouw van het stadion, zodat er behalve voetbal ook culturele en andere sportevenementen georganiseerd zouden kunnen worden. Komen die bij verkoop dan in gevaar?

De SP wil weten of de verkoop van het Gelredome aan een voetbalclub zal leiden tot alleen maar voetbal in het stadion. Dat zouden we een slechte zaak vinden. Mieke Hoezen (statenlid SP Gelderland): ‘Wij houden van voetbal. We zijn blij dat Vitesse zo'n mooie locatie tot haar beschikking heeft. Maar wij willen ook concerten, voorstellingen en andere (sport)evenementen kunnen blijven ontvangen in dat prachtige stadion.’

Daarom wilde de SP hierover, tijdens het vragenuur op 11 september (2019), meer duidelijkheid van Gedeputeerde Staten (GS). Wij begrijpen dat Vitesse de inkomsten uit de verkoop van kaarten en consumpties goed zou kunnen gebruiken. Gedeputeerde Jan Markink noemt Vitesse herhaaldelijk een 'verlieslijdende organisatie'. Juist daarom verbaast het de SP dat in de Statenbrief (PS2019-600, Kettingbeding) gesteld wordt dat Vitesse géén interesse heeft in de exploitatie van het stadion, maar wel in het eigendom ervan.

Eigendom van Gelredome kan alleen maar interessant zijn, door de waarde van het stadion op- of af te waarderen in de (kas)boeken, afhankelijk van de financiële positie van de club. Speculeren met vastgoed vindt de SP sowieso een slechte zaak, zeker wanneer het gaat om een locatie die met belastinggeld tot stand is gekomen. De Provincie heeft het Gelredome mede gefinancierd om er van alles te organiseren. Niet om ermee te speculeren. Hoezen: ‘We kunnen ons voorstellen dat Vitesse de exploitatie gaat doen. Dan zullen er goede afspraken moeten worden gemaakt ten aanzien van een breed gebruik van het stadion, zodat er niet uitsluitend gevoetbald zal worden.’ Hoe de exploitatierechten verkregen kunnen worden en of de Provincie daar echt iets over te zeggen heeft, werd tijdens het vragenuur niet voldoende duidelijk.

Eerdaags komt de discussie over de verkoop van Gelredome terug op de agenda van de Gelderse Staten. Dit geeft alle partijen de tijd om tot een weloverwogen, alomvattend besluit te komen. Vooralsnog heeft gedeputeerde Markink met zijn beantwoording de SP niet gerustgesteld: ‘Wij blijven tegenstander van verkoop van Gelredome aan een betaald voetbalorganisatie’, aldus Hoezen.