Investeer in sport voor iedereen en meet de resultaten

25 september 2020

Investeer in sport voor iedereen en meet de resultaten

De SP is tevreden over de inzet van de provincie om Gelderlanders aan het sporten te krijgen. Wel vindt de partij dat de resultaten ook meetbaar moeten zijn. Daarvoor diende kersvers Statenlid Esther Portegies een voorstel in. Ze wil weten wat de investeringen opleveren voor het sportgedrag en de gezondheid van de Gelderlanders. Verder vindt de SP het van belang dat er voldoende sportvoorzieningen in stand blijven in onze provincie.

Esther Portegies: “De SP is blij met het nieuwe beleid waarin staat dat er de komende vier jaar speciale aandacht gaat naar de maatschappelijke functie van sport. Sport is goed voor de gezondheid maar kan ook een rol spelen bij het tegengaan van armoede en de tweedeling in de maatschappij. Juist de Gelderlanders die moeilijk geld kunnen vrijmaken om te sporten moeten geholpen worden.”

Wat betreft de SP staat breedtesport voorop. Sport waaraan zoveel mogelijk mensen meedoen. Daarvoor zijn wel goede voorzieningen nodig. En die hebben onderhoud nodig. Gezien de oplopende tekorten bij de gemeenten vreest de SP dat daarvoor bij de Gelderse gemeenten geen ruimte meer is. Portegies: “Als de provincie niet meehelpt om Gelderse sportvoorzieningen in stand te houden komen al die ambities om mensen aan het sporten te krijgen in gevaar. Denk aan zwembaden en sporthallen die moeten sluiten. Om dit te voorkomen is investeren nodig. Met provinciale steun kunnen deze voorzieningen niet alleen opgekalefaterd worden, maar ook nog meteen worden verduurzaamd. Twee vliegen in een klap!”

De Beleidsagenda Sport staat vol met ambities en trekt geld uit om die te bereiken maar de doelen moeten volgens de SP wel concreet worden gemaakt. Daarvoor diende de SP een voorstel in om te zorgen voor meetbare doelen zodat we ook weten of het beleid succesvol is. Portegies: “Het Provinciebestuur zegt 'dat meer inwoners van Gelderland kunnen meedoen aan sport- en beweegactiviteiten' Wij vinden dit een vaag doel. Hoeveel meer Gelderlanders? En van welke doelgroepen? Bij welk percentage sportende of bewegende mensen is het gevolgde beleid een succes te noemen? Pas als de doelen helder zijn, is het ook helder wat verwacht wordt van de subsidieontvangers. Dat alles om uiteindelijk gezamenlijk en succesvol de eindstreep te halen.”