SP: Geef cultuursector snel duidelijkheid over verdeling van cultuurgeld

16 oktober 2020

SP: Geef cultuursector snel duidelijkheid over verdeling van cultuurgeld

Foto: Maurits Gemmink / Maurits Gemmink

Begin oktober week besprak de commissie kunst en cultuur van Provinciale Staten de startnotitie Cultuur en Erfgoed. Hierin vertelt het provinciebestuur wat voor hen belangrijk is bij cultuur en erfgoed. Wanneer Provinciale Staten hiermee instemt, wordt de notitie gebruikt om te bepalen welke organisaties en projecten kunnen rekenen op geld uit de provincie. Wat de SP betreft krijgt de door corona geplaagde cultuursector snel duidelijkheid over hun subsidies.

SP-woordvoerder cultuur Mieke Hoezen: “De notitie is belangrijk voor artiesten, kunstenaars, bibliotheken, opleiders, eigenaren van monumenten, en vele anderen. Dit beleid bepaalt in belangrijke mate hoe het cultuurgeld verdeeld wordt. We kregen 42 brieven en filmpjes, en tijdens de hoorzitting wilden 22 sprekers vertellen wat ze goed vonden aan de startnotitie en welke dingen ze nog misten. De reacties bevestigen hoe rijk en divers cultuur en erfgoed in Gelderland zijn. En hoe afhankelijk cultuurmakers vaak zijn van overheidsbijdrages.”

Het voorstel van het provinciebestuur bevat veel zaken waar de SP al langer voor pleit. Hoezen: “Van Streektaal en regionale journalistiek, tot het jeugdfonds Cultuur, aanpak laaggeletterdheid, het opleiden van vakmensen in de restauratie, en aandacht voor de makers van kunst en cultuur. Het voornemen om voor sommige initiatieven en organisaties langer dan een jaar geld beschikbaar te stellen, vinden we een goed idee. Zeker als er meer partijen aan samenwerken, rond een onderwerp dat we blijvend belangrijk vinden. Zoals restaurateurs opleiden, laaggeletterdheid aanpakken of sociale thema's bespreken tussen jong en oud.”

Maar de mensen uit de cultuursector zelf hadden ook nog tips en aandachtspunten die we het provinciebestuur wilden meegeven. Hoezen: “De SP vindt het altijd belangrijk dat besluiten worden genomen in overleg met belanghebbenden. Na de hoorzitting bleek voor ons dat hier vooral meer aandacht voor zou moeten zijn. Dat geldt bijvoorbeeld bij het onderhoud en de restauratie van monumenten. Betrek de eigenaren hier vroeg bij! En betrek omwonenden bij plannen rond cultureel erfgoed in de openbare ruimte. Denk daarbij aan archeologische vondsten en beschermde stadsgezichten.”

Wat de SP betreft gaat het niet alleen om geld aan cultuurmakers. Hoezen: “Het idee van een cultuurpas waarmee mensen kunnen kiezen wat ze willen ervaren, spreekt ons ook aan. Daarmee kunnen wel cultuur voor iedereen bereikbaar maken, ongeacht de dikte van de portemonnee. En subsidieer je niet alleen wat je als beleidsmaker belangrijk vindt, maar juist ook datgene waar Gelderlanders zelf belangstelling voor hebben.”

De SP had graag gezien dat het provinciebestuur tenminste een voorlopige verdeling van het budget per onderdeel had gemaakt. Dan kunnen Provinciale Staten inschatten of er voldoende geld is, en of de verdeling over de verschillende takken van cultuur goed zijn. De SP heeft samen met andere partijen geadviseerd om de uitgangspuntennotitie nog niet ter vaststelling naar de Staten te sturen, maar eerst een concreet plan te maken. Hoezen: “Aan de ene kant willen we concretere uitwerking van de notitie. Tegelijkertijd willen we het proces niet vertragen. De cultuursector heeft in deze moeilijke tijd ook snel behoefte aan duidelijkheid: krijgen ze volgend jaar wel of geen geld van de provincie? Ze hebben steun nodig, zeker nu corona voor minder publiek zorgt, en allerlei activiteiten niet doorgaan. Gelukkig is er al wel geld voor cultuur opgenomen in de begroting. Bij de begrotingsbehandeling in november spreken we verder over de verdeling zodat de cultuursector niet te lang in onzekerheid hoeft te zitten.”