SP organiseert bustour voor het openbaar vervoer

13 september 2021

SP organiseert bustour voor het openbaar vervoer

Foto: M

De Gelderse SP organiseert zaterdag 18 september een bustour door Gelderland. Daarmee protesteert de SP tegen het schrappen van meerdere buslijnen in de provincie. Statenlid Maurits Gemmink: “Openbaar vervoer is ontzettend belangrijk. Het zorgt ervoor dat mensen die minder mobiel zijn kunnen meedoen in de maatschappij, en is belangrijk om onze samenleving duurzamer te maken. Nu in lijnen snijden is daarom ontzettend dom, daarmee jaag je mensen juist weer de auto in.”

Door corona heeft het openbaar vervoer het zwaar te verduren: de Gelderse OV-bedrijven hebben sinds maart 2020 zo’n 30 miljoen euro verlies geleden. Zij krijgen ter compensatie steun van de landelijke overheid, die recent is verlengd tot september 2022. Toch worden in de nieuwe concept-dienstregeling voor 2022 diverse buslijnen geschrapt. De scholierenlijnen 70 en 71 (Giesbeek/Eerbeek) verdwijnen, net als de nachtbussen in Arnhem en Nijmegen. Meerdere door corona tijdelijk opgeheven lijnen keren niet terug (bijvoorbeeld lijn 7-Afrikamuseum) en veel buslijnen gaan minder rijden: de zomerdienstregeling wordt permanent gemaakt. “De SP vindt dit een onbegrijpelijk besluit”, aldus Gemmink. “Openbaar vervoer is ontzettend belangrijk om de Gelderse klimaatdoelen te halen. We moeten vaker met de bus of trein, en de auto vaker thuis laten staan. Daarnaast heeft openbaar vervoer een sociale en maatschappelijke functie: voor het bezoek aan familie of vrienden, een leuk dagje uit of een bezoek aan de arts of fysio. Dat is vooral belangrijk voor wie niet goed ter been is. Die laat de provincie nu in de steek.”

Daarom organiseert de SP op 18 september een ludieke bustour door Gelderland. De tour duurt van ongeveer 10:00 tot 18:00 en loopt door Doetinchem, Rheden, Arnhem en Nijmegen. Gemmink: “Daarmee sturen we een krachtige boodschap naar de provincie: we moeten het OV niet kortwieken maar versterken.”