Vier jaar gemiste kansen

8 februari 2023

Vier jaar gemiste kansen

Foto: Anouk Pross / SP

De Gelderse coalitie van VVD, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en gedoger SGP heeft weinig waargemaakt van haar toch al beperkte ambities. Dat vindt SP-fractievoorzitter Carla Claassen bij de terugblik op de afgelopen vier jaar.

Zo wilde de coalitie ‘hoogfrequent en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer. Claassen: "Daar is niet veel van terechtgekomen. En dat komt niet alleen door de corona. Zelfs voor corona werd het openbaar vervoer steeds verder uitgekleed. " In 2021 voerde de SP nog actie tegen de afbraak van het openbaar vervoer, met een tour door de provincie en het aanbieden van een 'muur van steun'.

Ook zou de motorrijtuigenbelasting omlaag gaan, memoreert Claassen. "Welgeteld één keer ging hij omlaag, in 2020. Om vervolgens in 2021, 2022 en 2023 ieder jaar te stijgen, tot bóven het niveau van voor de verlaging. Bij deze coalitie zijn de lasten wat betreft de motorrijtuigenbelasting dus behoorlijk gestegen.” Bij de laatste begrotingsbehandeling heeft de SP nog voorgesteld om de belasting te bevriezen, maar dit plan – bedoeld om Gelderlanders een steuntje in de rug te geven tijdens de energiecrisis – werd weggestemd door een meerderheid van Provinciale Staten.
Ondertussen heeft de Gelderse coalitie op de vooravond voor de verkiezingen besloten tot een grootscheepse bezuinigingsoperatie, die de begroting bijna halveert. En dat terwijl er de afgelopen jaren volop geld was voor rechtse hobby's als de Railterminal bij Valburg, het doortrekken van de A15 en het World Food Experience in Ede. Claassen: "Zelf hebben ze flink uit de ruif gegeten om vervolgens de Staten voor te stellen om vanaf 2024 het een halt toe te roepen. Zo’n beetje alles wat ook maar een beetje sociaal is wordt door de keuze om met de bezuinigingen in te stemmen afgebroken. sportclubs, cultuurinstellingen en natuurorganisaties allen hebben te horen gekregen dat ze vanaf volgend jaar niet meer op de Provincie kunnen rekenen. Gisteravond is het nog even fijntjes vastgelegd in de financiële verordening."

Vanwege de energiecrisis stelde de SP voor om sociale huurwoningen versneld te isoleren. De provincie moet daar subsidie voor beschikbaar maken. " Helaas is er nog steeds een grote groep mensen die geen energie kunnen besparen omdat ze in slecht geïsoleerde sociale huurwoningen wonen. Deze groep mensen leven doorgaans van een laag inkomen en hebben soms een energierekening die op dit moment nog hoger is dan de huur. En, ja er is een energieplafond maar die is enkel voor 2023 en deze mensen zitten desondanks in de kou. Alle warmte gaat regelrecht door de muren en ramen naar buiten."

Tot slot deed de SP een voorstel om als provincie de energiebedrijven weer in eigen handen te nemen. In 2009 verkocht de provincie NUON aan Vattenfall (een Zweeds staatsbedrijf). Alleen de SP was tegen. Claassen: “Door de verkoop van NUON zijn we kwetsbaar geworden, want we zijn nu afhankelijk van buitenlandse energiebedrijven voor onze energievoorziening. De kosten voor onze inwoners zijn de pan uitgerezen en de energiebedrijven strijken de enorme winsten op. Wat de SP betreft nemen we de energie weer in eigen handen. Energie is immers van publiek belang.”