SP doet voorstel voor onderzoek naar Gelders publiek OV-bedrijf

31 mei 2023

SP doet voorstel voor onderzoek naar Gelders publiek OV-bedrijf

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland

De Gelderse SP wil dat het provinciebestuur onderzoek gaat doen naar een publiek Gelders Openbaar Vervoer bedrijf. De fractie zal hiervoor een motie indienen bij de staten vergadering van 31 mei waar de toekomst van het openbaar vervoer op de agenda staat. Volgens de Gelderse SP is de marktwerking in het OV mislukt en kan een publiek bedrijf helpen om het openbaar vervoer betaalbaar te houden.

Een verdere verslechtering van het openbaar vervoer is voor de SP onaanvaardbaar. Op zaterdag voerde de partij al een ludieke actie - ‘Laat het OV niet naar de haaien gaan!’ - bij de inspraakvergadering van de Gelderse formerende partijen. Wat de SP betreft moet het OV linksom of rechtsom gered worden, daarom steunt de partij nu er grote tekorten zijn ook een motie op initiatief van GroenLinks en PvdA gericht op het in stand houden van het openbaar vervoer zonder het duurder te maken voor de reizigers.

Een deel van de oplossing zit hem volgens de SP ook in het weer publiek maken van het openbaar vervoer in Gelderland door niet langer concessies uit te besteden aan commerciële OV bedrijven maar met een eigen Gelders publiek OV-bedrijf te gaan werken.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven over de motie: “Marktwerking heeft in het openbaar vervoer niet de voordelen opgeleverd die beloofd waren. Er zijn voor OV weinig aanbieders, een handvol buitenlandse bedrijven in de praktijk, het concessiecircus kost veel geld en levert in moeilijke tijden zoals nu ook weinig inschrijvingen op. De winsten in goede tijden vloeien niet terug naar de provincie terwijl in slechte tijden de provincie moet bijspringen.”

Een alternatief is een OV-bedrijf in publieke handen. In het verleden was dit zelfs de norm, en in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam is het nu nog steeds zo. Juridisch zijn er mogelijkheden, dus vraagt Van Kaathoven zich af: “Waarom zou het dan in Gelderland niet kunnen? Basisvoorzieningen als openbaar vervoer moet je niet aan de markt over laten. Laten we op zijn minst de alternatieven voor marktwerking eens onderzoeken, en niet dogmatisch vasthouden aan een systeem dat niet goed werkt.”

UPDATE: het voorstel van de SP is helaas verworpen. Wel is er met steun van de SP een motie aangenomen waarmee snijden in het OV het komende jaar in ieder geval is afgewend. Daarvoor legt de provincie 13 miljoen euro neer.