SP, GroenLinks en PvdA willen onmiddellijk stop granulietstort

13 mei 2023

SP, GroenLinks en PvdA willen onmiddellijk stop granulietstort

Foto: Peter de Vos

Het storten van granuliet in zandplassen moet onmiddellijk verboden worden . Dat vinden de Gelderse fracties van SP, GroenLinks en PvdA. Zij hebben schriftelijke vragen gesteld na nieuw onderzoek waaruit blijkt dat granuliet schadelijker is dan gedacht. De fracties roepen de provincie en staatssecretaris Vivianne Heijnen  de kant te kiezen van omwonenden en de natuur, en eindelijk paal en perk stellen aan de stort.

Al sinds 2019 verzetten bewoners van onder andere West Maas en Waal zich samen met de SP tegen de stort van granuliet in plassen . Zo blokkeerde het SP-MilieuAlarm Team begin 2020 de Maas en werden er petities aangeboden in het provinciehuis en de Tweede Kamer. Later dat jaar gaven Provinciale Staten opdracht aan gedeputeerde Peter Drenth (CDA) om samen met de Rijksoverheid te onderzoeken of granuliet ook kan worden ondergebracht in (voormalige) stortplaatsen in plaats van zandplassen.

Sindsdien is er weinig veranderd en ondertussen blijkt granuliet schadelijker voor mens en natuur dan gedacht. Het RIVM heeft namelijk geconstateerd dat ontbinding van granuliet in diepe plassen kan leiden tot het ontstaan van de kankerverwekkende stof acrylamide. SP-statenlid Claassen: “Bewoners en natuurorganisaties worden al jaren aan het lijntje gehouden door de provincie en het kabinet. We moeten eindelijk de knoop doorhakken en granulietstort in zandplassen verbieden.”

UPDATE: het antwoord op de vragen is binnen, zie bijlage