Spoeddebat voor behoud volwaardige ziekenhuiszorg in Zutphen

31 mei 2023

Spoeddebat voor behoud volwaardige ziekenhuiszorg in Zutphen

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland

De provincie moet zich uitspreken voor het behoud van volwaardige ziekenhuiszorg in Zutphen. Dat bepleit de Gelderse SP-fractie samen met PvdA, GroenLinks, PVV, 50PLUS, JA21, PvdD, CDA en BBB in de Provinciale Staten. “Ziekenhuiszorg is geen rechtstreekse verantwoordelijkheid van de provincie maar de Staten kunnen natuurlijk wel opkomen voor de inwoners van Gelderland als voorzieningen zoals nabije zorg onder druk komen te staan. Zoals gemeente en regio dat al gedaan hebben. Uiteindelijk staat de leefbaarheid onder druk en zijn de gevolgen voor de mensen heel groot.”

Vorige maand werd de afdeling verloskunde van het Gelreziekenhuis in Zutphen gesloten. Sinds 26 april zijn er geen nieuwe opnames meer mogelijk. De zorgverzekeraars en de banken, die het ziekenhuis financieren, willen ook de spoedeisende hulp sluiten (waarschijnlijk per 1 juli). Of de afdelingen cardiologie, neurologie en longgeneeskunde kunnen blijven is nog onduidelijk. In Zutphen is veel verzet, onder andere door de lokale SP. In februari demonstreerden 1.500 Zutphenaren voor behoud van het ziekenhuis. Gemeenteraden en -besturen in de regio hebben zich ook uitgesproken voor behoud van het Gelre. De regio Achterhoek heeft een brandbrief gestuurd naar het kabinet.

De SP voert in Zutphen samen met bewoners en patiënten actie voor het Gelre. Volgens Gelders fractievoorzitter Eric van Kaathoven moet ook de provincie zich uitspreken. “Goede zorg dichtbij huis is van belang voor alle Gelderlanders, zo ook de inwoners van Zutphen en omliggende gemeenten. Een aangenomen motie van de Staten kan worden gezien als een belangrijke steunbetuiging vanuit de provinciale politiek om de ziekenhuiszorg hier op peil te houden.”

UPDATE: vanochtend voerden bewoners van Zutphen actie in de Statenzaal. Onder luid gezang ('red het Gelre!') rolden zij een banner uit vol argumenten om de ziekenhuiszorg in Zutphen te behouden.

UPDATE (2): de Provinciale Staten hebben de oproep van de SP unaniem gesteund.