SP doet niet mee aan bezuinigingen op natuur, milieu en cultuur

7 juli 2023

SP doet niet mee aan bezuinigingen op natuur, milieu en cultuur

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland

De SP heeft bij de behandeling van de perspectiefnota in de staten van 5 juli opnieuw tegen de provinciale bezuinigingen op maatschappelijke organisaties gestemd. Fractievoorzitter Eric van Kaathoven: “De SP was er altijd al voor om dingen wel of niet te doen en organisaties wel of niet te ondersteunen op basis van hun maatschappelijk nut en niet op basis van boekhoudkundige regeltjes.”

Kort voor de Statenverkiezingen van maart besloten de oude Staten tot ‘herijkingen’, een ambtelijk eufemisme voor bezuinigingen. De SP was toen al als een van de weinige partijen tegen. En in de praktijk is er voor de verkiezingen al van afgeweken door een aantal culturele organisaties toch te ondersteunen. En na de verkiezingen is die trend door de coalitie voort gezet. In een amendement van de coalitie, kwam er toch geld voor een aantal organisaties die heel goed werk doen en waar de SP heel blij mee is: Jeugdfonds sport en cultuur, de ondersteuning van de voedselbanken, molensubsidies, ondersteuning van vrijwilligerswerk voor natuur en landschap en educatie. Ook was er een toezegging van de gedeputeerde dat de bezuinigingen op provinciaal bibliotheekwerk en de aanpak van laaggeletterdheid van tafel gaan. De SP heeft dan ook voor het amendement gestemd.

Geloofsbelijdenis
Maar daarmee is de herijking volgens fractievoorzitter Van Kaathoven een geloofsbelijdenis geworden. Van Kaathoven: “Partijen betuigen het strikt scheiden van incidenteel en structureel geld maar wijken er daarna gewoon vanaf. Laten we ophouden met die poppenkast en eerlijk zeggen wat er hier gaande is: de coalitie bezuinigt een aantal organisaties weg die heel nuttige dingen doen voor de Gelderse samenleving op het gebied van cultuur, natuur en milieu. En dat met miljarden op de bank. Organisaties die de coalitie welgevallen, krijgen nog wel geld en de andere niet. Dat is niet uit te leggen en daarom verschuilen het college en de coalitie zich lafjes achter boekhoudkundige regeltjes. Daar trappen wij dus niet in. Bezuinigingen zijn bezuinigingen en de SP stemt daar niet mee in!”