SP Gelderland wil de camping redden: niet wijken voor de rijken!

13 november 2023

SP Gelderland wil de camping redden: niet wijken voor de rijken!

Foto: SP / SP

De Gelderse SP-fractie heeft bij de behandeling van de begroting een pleidooi gehouden voor het behoud van recreatiemogelijkheden voor mensen met een smalle beurs. Steeds meer campings worden overgenomen door rijke investeerders die er luxe vakantiewoningen bouwen, waardoor vaste recreanten moeten vertrekken. De ‘verroompotisering’ van campings moet stoppen, vindt de SP, die op 8 november een motie indiende om de provincie Gelderland tot actie te manen.

De SP wil dat de provincie meer regie pakt en met gemeenten in gesprek gaat over het behoud van recreatieplaatsen voor mensen met een smalle beurs. Op veel plekken in Gelderland dreigen campings met staanplaatsen voor stacaravans te verdwijnen. Durfkapitalisten kopen campings en vakantieparken op, jagen de vaste recreanten weg en bouwen vervolgens dure chalets waar grof geld aan verdiend wordt.

Recreatie voor iedereen
Een aantal van die vaste recreanten benaderden de SP hierover. Zo is camping het Groene Eiland bij Appeltern eerder dit jaar overgenomen door het Franse bedrijf Capfun, wat in Nederland al 18 campings heeft overgenomen. Ook camping Zennewijnen in Tiel is overgenomen door een investeerder. De vaste recreanten maken zich grote zorgen over hun geliefde plek en ook over de gevolgen voor de nabijgelegen natuur (Natura 2000 gebied) door de opschaling van de recreatie.  Op al dit soort plekken is er stevig verzet en soms met succes.
Op spandoeken roepen de vaste recreanten op ‘recreatie voor iedereen’ en ‘wij willen niet wijken voor de rijken!’. Op 21 oktober kwam SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman, die een initiatiefnota schreef over de massale opkoop van campings door investeerders, op bezoek bij actievoerende recreanten van het Groene Eiland.

Geen meerderheid in provinciehuis

De opgestelde motie in de Gelderse staten kreeg vooraf al steun van Volt, GroenLinks en PvdA. Maar nadat de gedeputeerde deze op onduidelijke gronden had ontraden, stemden er verder geen andere partijen voor. De SP vindt dit jammer maar zal zich voor deze zaak blijven inzetten. Fractievoorzitter Van Kaathoven: “In het provinciehuis realiseren ze zich veel te weinig wat het voor mensen betekent om je vaste plek kwijt te raken. Voor veel vaste recreanten die het niet al te breed hebben is het hun paradijsje, een plek waar iedereen elkaar kent, een soort tweede familie. De SP blijft de mensen steunen en zich meer algemeen inzetten voor recreatiemogelijkheden van mensen met een smalle portemonnee. Recreatie moet toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor de rijken.”

Zie ook: https://www.sp.nl/nieuws/2023/10/red-camping