SP stelt vragen over verdwijnen buslijn 46 uit Erichem

20 december 2023

SP stelt vragen over verdwijnen buslijn 46 uit Erichem

Foto: Marij Feddema / SP Gelderland

Het Gelders dorp Erichem is haar bushaltes in het dorp kwijt. Buslijn 46 wordt ‘gestrekt’, hetgeen betekent dat er in het dorp geen bushaltes meer zijn, maar wel nog 1 buiten het dorp. Protesten van de buurt, en handtekeningen van 698 personen leidden nog niet tot ander beleid vanuit het college van Gedeputeerde staten. Zie voor de petitie: Behoud buslijn 46 in Erichem en Buren - Petities.nl. Daarom stelden de fracties van PvdA, GroenLins en SP in Provinciale Staten een aantal mondelinge vragen tijdens de statenvergadering van 20 december 2023.

Bij het beantwoorden van de vragen gaf gedeputeerde Ruitenberg aan dat er nu gemiddeld maar 3 passagiers per dag deze bus zouden nemen en dat de wijziging in dienstregeling een verbetering zou zijn. Dorpsbewoners geven aan dat het lage gemiddelde komt door de lage frequentie van de dienst en het onvoldoende aansluiten op de treinverbinding.

De SP vindt dat strekken van buslijnen en schrappen van haltes de bereikbaarheid schaadt en dat ook openbaar vervoer een nutsvoorziening is waar iedereen recht op heeft. Alle haltes in een dorp schrappen vindt de SP niet acceptabel. De fractie pleit voor andere oplossingen voor verbeterde aansluiting van de bussen met treinen.