SP en PvdD stellen vragen over vleeseenden na schokkende Zembla-reportage

15 maart 2024

SP en PvdD stellen vragen over vleeseenden na schokkende Zembla-reportage

Foto: Ron Beton / Creative Commons

De Gelderse fracties van de SP en de PvdD stellen schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van een reportage van Zembla over vleeseenden in Ermelo. In de schokkende uitzending is te zien hoe ‘vleeseenden’ een kort en ellendig leven leiden. Ook stoten de bedrijven waar het om gaat veel stikstof uit, die de kwetsbare Gelderse natuur aantast. De gemeente Ermelo aarzelt ondertussen met handhaven. “Het is onacceptabel dat een gemeente niet handhavend optreedt bij dierenleed en aantasting van de natuur. Wij willen daarom dat de provincie het overneemt van de gemeente, en optreedt tegen Tomassen Duck-To Farm”, zegt SP-Statenlid Carla Claassen.

Overlast en dierenleed
De SP en PvdD stellen hun vragen naar aanleiding van onthullingen door Zembla over het bedrijf Tomassen Duck-To Farm. Van de elf actieve Gelderse eendenhouderijen met een natuurvergunning is dit de grootste met een slachtcapaciteit van 8 miljoen eenden. Het is ook de grootste uitstoter: één houderij van Tomassen bij Ermelo, met 40.000 eenden, stoot jaarlijks zo’n 10.800 kilo ammoniak uit. Omwonenden in Ermelo klagen steen en been over stank- en geluidsoverlast. De vleeseenden bij Tomassen leiden een kort en ellendig leven. Zo hebben zij bijvoorbeeld geen toegang tot zwemwater. Drie Gelderse eendenhouderijen zijn al beboet om ernstige dierenwelzijnsovertredingen, naar aanleiding van undercoverbeelden van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. Animal Rights eist inmiddels strafvervolging tegen Tomassen. De provincie Gelderland treedt vooralsnog niet handhavend op. De gemeente Ermelo maakt het nog bonter – zij draait dwangsommen terug en heeft een intentieverklaring ondertekend om de benodigde vergunningen te verlenen aan Tomassen.

Slapende vergunningen
Op papier zijn er in Gelderland niet elf maar 33 eendenhouderijen actief – 22 zijn echter gestopt, maar hebben een ‘slapende vergunning’. Dat heeft tot gevolg dat zij nu hun stikstofruimte kunnen verkopen aan andere geïnteresseerden. Eén bedrijf heeft de stikstofruimte verkocht aan de Schiphol Group. De verantwoordelijke gedeputeerde, Ans Mol (BBB), geeft aan ‘te werken’ aan het intrekken van de slapende vergunningen.

Provincie moet ingrijpen
SP en PvdD willen dat de provincie ingrijpt, aangezien de gemeente Ermelo dat duidelijk niet gaat doen. Claassen: “Wanneer een gemeente ondanks meerdere overtredingen niet handhavend optreedt, en zelfs verklaart de benodigde vergunningen gewoon te gaan verlenen, dan moet de provincie ingrijpen. De gemeente Ermelo plaatst de belangen van bedrijven boven die van omwonenden, dierenwelzijn en de natuur. Wij roepen de provincie op om dat niet te doen, en op te treden tegen Tomassen Duck-To Farm.
Verder moeten slapende stikstofvergunningen natuurlijk gewoon ingetrokken worden. Als journalisten met een belrondje kunnen constateren dat tweederde van de vergunde bedrijven niet meer actief is, moet dat voor de provincie even eenvoudig zijn. Trek die vergunningen in, in plaats van een koehandel aan stikstofrechten te faciliteren waar de natuur niet beter van wordt.”