SP stelt vragen over personeelstekort OV

17 juni 2024

SP stelt vragen over personeelstekort OV

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland

De SP wil weten wat het provinciebestuur doet om het buschauffeurstekort in het streekvervoer aan te pakken en heeft hierover Statenvragen gesteld. Het tekort aan chauffeurs zorgt voor overmatige uitval van busritten, frustratie bij reizigers en een torenhoge werkdruk onder het personeel.

SP-Statenlid Eric van Kaathoven: “We horen van reizigers steeds vaker over uitgeklede dienstregelingen, gesaneerde bushaltes of het compleet opheffen van buslijnen. Buschauffeurs beschikken over te weinig collega’s en worden overvraagd door vervoerders als Breng en EBS, dat bij de aanbesteding meer vervoer heeft beloofd dan het kan waarmaken. De optelsom van onregelmatige diensten, overuren en korte pauzetijden en bij EBS ondeugdelijke bussen die lichamelijke klachten veroorzaken leidt tot roofbouw op chauffeurs, met ziekteverzuimpercentages tot wel dertig procent. Bij meer dan 10% ziekteverzuim is het goed mis in je organisatie”
De SP-fractie wil dat het provinciebestuur met maatregelen komt om de vervoerders aan te zetten beter met hun chauffeurs om te gaan, goed materieel te gebruiken, geen ritten te schrappen en meer nieuwe chauffeurs aan te trekken en zo de werkdruk voor chauffeurs te verlagen.