SP tegen verschaling buslijnen in Gelders openbaar vervoer

26 september 2024

SP tegen verschaling buslijnen in Gelders openbaar vervoer

Foto: Matthias van Hunnik / SP Gelderland

In de Provinciale Statenvergadering van 25 september heeft de SP-fractie gepleit voor het verbeteren in plaats van slechteren van het openbaar vervoer in Gelderland. En ook voor betaalbaar openbaar vervoer, juist voor de mensen die er afhankelijk van zijn en een kleine beurs hebben. De fractie deed dit bij het agendapunt ‘Ontwerp-Programma van Eisen concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley’.
Hieronder een deel van de inbreng in eerste termijn van fractievoorzitter Eric van Kaathoven.

‘Voorzitter, het eerste en belangrijkste, de SP gaat niet akkoord met welke verslechtering of verschraling van het openbaar vervoer in Gelderland, dan ook. Openbaar vervoer is een publieke voorziening waar veel mensen van afhankelijk zijn. Die mensen kunnen we niet in de steek laten. En dat geldt ook voor het personeel, al die chauffeurs die onmisbaar zijn bij goed openbaar vervoer en lijken hier te worden vergeten. Zonder chauffeurs geen buslijnen.

Wij maken ons dan ook met al die anderen: gemeenten, reizigers, en chauffeurs, zorgen over de verslechteringen die dreigen in de concessie Arnhem Nijmegen Food Valley. Die zijn voor ons niet acceptabel. Wij zeggen tegen dit college: regel het maar, linksom of rechtsom. Bij politieke vrienden in Den Haag of door geld uit de Nuon miljardenpot te halen. Regel het!
Naast goed openbaar vervoer, niet uitgekleed, vinden wij als SP ook betaalbaar OV cruciaal. Onlangs werd het onderzoek 'Betaalbare mobiliteit?' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gepubliceerd. Het KiM concludeert dat 10 procent van de Nederlanders moeite heeft om het vervoer te betalen. 5,5 procent moet zelfs regelmatig een bezoek aan familie of het ziekenhuis overslaan vanwege de kosten. Dit betreft voornamelijk mensen met een laag inkomen, alleenstaande ouders en werklozen. Deze mensen worstelen met de kosten van hun reizen, geven meer uit aan vervoer dan financieel haalbaar is, of snijden in andere huishoudelijke uitgaven om hun reiskosten te dekken. Met de fracties van SP, PvdA en GL stelden we al schriftelijke vragen over deze schrijnende ‘vervoersarmoede’.

Voorzitter, de provincie Limburg doet proeven met gratis OV voor mensen met een laag inkomen (in de daluren). In Nijmegen is er het busvoordeelabonnement voor minima en eerder de gratis bus voor 65 plus. Wat gaat dit college in deze aanbesteding doen om ervoor te zorgen dat het OV juist voor die mensen die er het hardst van afhankelijk zijn en soms lastig kunnen betalen, toegankelijk blijft?’

De SP steunde in het debat een aantal moties voor beter openbaar vervoer.