Pleidooi voor OV-kaart ook minderjarige MBO-ers

27 november 2009

Pleidooi voor OV-kaart ook minderjarige MBO-ers

Een ruime meerdeheid in Provinciale Staten heeft tijdens de laatste statenvergadering het college van gedeputeerde staten de opdracht gegeven om zich in Den Haag bij het kabinet hard te maken voor een OV-kaart voor minderjarige MBO-ers. Er bestaat op dit moment geen regeling voor leerlingen van het MBO om tegemoet te komen in de kosten voor openbaar vervoer. Dit in tegenstelling tot het hoger onderwijs waar studenten onder de 18 wel recht hebben op een OV-kaart. De SP fractie ondersteunde de oproep van de dan ook PvdA van harte.

SP-statenlid en woordvoerder openbaar vervoer Alex Mink: "Het is niet eerlijk dat leerlingen op het MBO die nog geen achttien zijn geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Net als bij het hoger onderwijs liggen MBO-scholen meer verspreid over het land en moet er vaak verder gereisd worden, met name voor leerlingen die niet in een grote stad wonen. De reiskosten kunnen hierdoor flink oplopen. Het gevolg is dat leerlingen hun studiekeuze gaan bepalen op basis van financiele overwegingen. Dat moeten we niet willen."

OV voor MBO

De Tweede Kamer heeft zich vorig jaar al uitgesproken voor een regeling voor minderjarige MBO-ers maar het kabinet heeft daar tot de dag van vandaag nog niets mee gedaan. Het college van Gedeputeerde Staten zal daarom binnenkort, samen met andere provincies in gesprek gaan met de ministers van onderwijs en verkeer.

Ook de SP jongeren van ROOD voeren al een tijd actie voor de OV-kaart voor MBO-ers. Ondersteun de actie op de actiewebsite rood.sp.nl/actie/ov-voor-mbo

ROOD: OV Voor MBO
ROOD Nijmegen voor een OV-kaart voor álle MBO'ers!